Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο μετανάστης της γειτονιάς μας

Η διαπολιτισμικότητα αποτελεί για τον Έλληνα μία δισυπόστατη έννοια. Για μας τους νεώτερους είναι συνυφασμένη με τον οικονομικό μετανάστη από την Ανατολή και τις πρώην χώρες του Ανατολικού μπλοκ. Για τους παλαιότερους η λέξη "μετανάστης" προκαλεί την πίκρα και την στεναχώρια συνδεδεμένες με την απώλεια αγαπημένων προσώπων "που έφυγαν στα ξένα". Για τον σύγχρονο Έλληνα ο μετανάστης είναι ο εργάτης, ο φτωχός, ο ανειδίκευτος Ανατολικό-Ευρωπαίος ή Μουσουλμάνος που έρχεται να βρει ένα μεροκάματο, να φύγει από την δύστυχη ζωή του, να ενταχθεί σε μία καπιταλιστική κοινωνία.
Και τον εκμεταλλεύεται τον μετανάστη ο Έλληνας, περισσότερο από ότι τον εκμεταλλεύτηκαν τον ίδιο οι Γερμανοί, οι Αμερικάνοι ή οι Αυστραλοί.
Όμως δεν είμαστε ρατσιστές λέμε, αλλά το πιστεύω ότι δεν είμαστε και φιλό-ξενοι.
Ο φίλος μου ο Shaquil είναι ένας νεαρός από το Πακιστάν που πλένει αμάξια σε ένα πλυντήριο αυτοκινήτων στην γειτονιά που μένω. Εξαιρετικά ευγενής και κοινωνικός μιλάει σε όλους όσους μένουν στην γειτονιά και τυχαίνει να περνάνε μπροστά από την δουλειά του. Χαιρετάει και απευθύνεται στον καθένα με το μικρό του προσθέτοντας ένα Κύριε ή ένα Κυρία έμπροσθεν. Σου πιάνει κουβέντα και σου λέει για την πατρίδα του την Λαχώρη, για τα ψηλά βουνά και για την δυστυχία, για τις ομορφιές και τις λύπες ταυτόχρονα διότι είναι κομμάτι της ζωής του. Πολλές φορές μιλάει σε περισσότερους από ένα γείτονες ταυτόχρονα και ξαφνικά ανακαλύπτεις ότι πλέον γνωρίζεις έναν γείτονα σου. Ναι, ο φίλος Shaquil φέρνει κοντά τους γείτονες που δεν αλλάζουν ούτε καλημέρα, όχι διότι εχθρεύονται ο ένας τον άλλο, αλλά διότι αδιαφορούν. Αυτό έχει χαθεί από την ζωής των Αθηναίων. Η κοινωνική επαφή. Και το καταφέρνει αυτό, έστω και στον μικρόκοσμο της γειτονιάς αυτός, ο νεαρός πακιστανός.
Οι ξένοι είναι άνθρωποι, έχουν την κουλτούρα τους, συμφωνούμε ή διαφωνούμε με αυτήν, αυτοί είναι δίπλα μας. Δεν μπορούμε να τους αγνοήσουμε. Για αυτό ας τους γνωρίσουμε και μπορούμε να το κάνουμε. Τέτοια πρωτοβουλία είναι και το Αντιρατσιστικό Φεστιβάλ που διοργανώνεται κάθε χρόνο. Να πάμε και να πάτε στο Αντιρατσιστικό Φεστιβάλ http://www.antiracistfestival.gr/ για να γνωρίσουμε τους μετανάστες τις γειτονιάς μας. Ισως να μας φέρουν πιο κοντά.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Φεουδαρχία, μια μεσαιωνική νοοτροπία

ΕισαγωγήΟ J. Le Goff στο κείμενο του για την «Ιστορία των νοοτροπιών» αναρωτιέται: «Η φεουδαρχία, πάλι, τι είναι; Ένα σύνολο θεσμών, ένας τρόπος παραγωγής, ένα κοινωνικό σύστημα, ένας τύπος στρατιωτικής οργάνωσης;[1]» Ο Κ. Ράπτης αναφέρει ότι «ο όρος φεουδαλισμός χρησιμοποιήθηκε μεταγενέστερα και όχι από τους Ευρωπαίους του Μεσαίωνα για να δηλώσει ένα σύστημα σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων σε προσωπική βάση[2]». Ο δε D. Nicholas[3] εκφράζει την άποψη ότι η φεουδαρχία δεν μπορεί να οριστεί ως «σύστημα». Αντίθετα προτιμά χρησιμοποιήσει τον όρο «φεουδαρχικές σχέσεις» ή «φεουδαρχικός δεσμός» ως πλαίσιο ρύθμισης των ανθρωπίνων σχέσεων όπου βασικό χαρακτηριστικό αποτελεί η υποτέλεια, «ο προσωπικός δεσμός ενός υποτελούς με έναν άρχοντα[4]». Νοοτροπία τι είναι; Σύμφωνα με την λεξικογραφική ανάλυση στο κείμενο του J. Le Goff η νοοτροπία «δηλώνει το συλλογικό χρωματισμό του ψυχισμού, τον ιδιαίτερο τρόπο που νιώθει και σκέφτεται ένας λαός, μία ορισμένη ομάδα ανθρώπων[5]».Σκοπός αυτής της εργασίας ε…

ΜΚΟ και κοινωνικές συγκρούσεις

ΕισαγωγήΜία από τις πλέον διαδεδομένες έννοιες στη σύγχρονη πολιτική, οικονομική και κοινωνική ζωή μαζί με αυτήν της «παγκοσμιοποίηση» είναι η έννοια της «Κοινωνίας των Πολιτών» (εφεξής στο κείμενο ΚΠ). Αν και η έννοια της ΚΠ αναφέρεται στις κοινωνικές επιστήμές από παλιά, ωστόσο την τελευταία δεκαετία έχει ξαναβρεθεί στο επίκεντρο του πολιτικού και επιστημονικού ενδιαφέροντος και ο λόγος είναι οι αλλαγές στη σύγχρονη κοινωνία.Σύμφωνα με τον κοινωνιολόγο καθηγήτη Βούλγαρη, η κοινωνία των πολιτών θεωρείται αντίβαρο απέναντι στην φθορά, την απο-ηθικοποίηση, την αποξένωση και τη χαλάρωση της κοινωνικής συνοχής στα δημοκρατικά καθεστώτα της ύστερης νεωτερικότητας και των παγκοσμιοποιημένων κοινωνιών.Η δεύτερη έννοια που θα μας απασχολήσει είναι αυτή της κοινωνικής σύγκρουσης και στα πλαίσια της συγκεκριμένης εργασίας θα προσπαθήσουμε να δείξουμε τον βαθμό σύνδεσης της ΚΠ με τις κοινωνικές συγκρούσεις.Η δομή της εργασίας είναι η ακόλουθη. Στο δεύτερο κεφάλαιο θα παρουσιαστούν οι έννοιες το…

Η βυζαντινή κοινωνική διαστρωμάτωση

Εισαγωγή
Η Βυζαντινή Αυτοκρατορία (330-1453) υπήρξε μία από τις πλέον μακραίωνες κρατικές δομές στην μέχρι τώρα ανθρώπινη καταγεγραμμένη ιστορία επιβιώνοντας χάρη στον πολιτισμό που είχε αναπτύξει. Στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής του το Βυζάντιο στηρίχθηκε σε ένα συγκεντρωτικό σύστημα εξουσίας στο οποίο ο αυτοκράτορας είχε τον πλήρη έλεγχο. Ήταν ένα σύστημα πανίσχυρης πολιτικής διακυβέρνησης το οποίο μέχρι και τις αρχές του 11ου αιώνα ενεργούσε σε έναν «ενοποιημένο πολιτισμικά χώρο, με δημογραφική επάρκεια, ανεπτυγμένη οικονομία, υψηλού βαθμού κοινωνική και πολιτική οργάνωση και πολλούς εγγράμματους ανθρώπους ».
Η βυζαντινή αυτοκρατορία διακρίνεται από τους ιστορικούς τους Βυζαντίου σε τρεις περιόδους: Την Πρώιμη που άρχεται το 330 με την μεταφορά της πρωτεύουσας από την Ρώμη στην Κωνσταντινούπολη από τον Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο (324-337 ) έως και το 610 όπου με την ανάληψη της ηγεσίας από τον Ηράκλειο (610-641) επέρχεται η αναδιάρθρωση της αυτοκρατορίας. Την μέση περίοδο από το 610 …