Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο μετανάστης της γειτονιάς μας

Η διαπολιτισμικότητα αποτελεί για τον Έλληνα μία δισυπόστατη έννοια. Για μας τους νεώτερους είναι συνυφασμένη με τον οικονομικό μετανάστη από την Ανατολή και τις πρώην χώρες του Ανατολικού μπλοκ. Για τους παλαιότερους η λέξη "μετανάστης" προκαλεί την πίκρα και την στεναχώρια συνδεδεμένες με την απώλεια αγαπημένων προσώπων "που έφυγαν στα ξένα". Για τον σύγχρονο Έλληνα ο μετανάστης είναι ο εργάτης, ο φτωχός, ο ανειδίκευτος Ανατολικό-Ευρωπαίος ή Μουσουλμάνος που έρχεται να βρει ένα μεροκάματο, να φύγει από την δύστυχη ζωή του, να ενταχθεί σε μία καπιταλιστική κοινωνία.
Και τον εκμεταλλεύεται τον μετανάστη ο Έλληνας, περισσότερο από ότι τον εκμεταλλεύτηκαν τον ίδιο οι Γερμανοί, οι Αμερικάνοι ή οι Αυστραλοί.
Όμως δεν είμαστε ρατσιστές λέμε, αλλά το πιστεύω ότι δεν είμαστε και φιλό-ξενοι.
Ο φίλος μου ο Shaquil είναι ένας νεαρός από το Πακιστάν που πλένει αμάξια σε ένα πλυντήριο αυτοκινήτων στην γειτονιά που μένω. Εξαιρετικά ευγενής και κοινωνικός μιλάει σε όλους όσους μένουν στην γειτονιά και τυχαίνει να περνάνε μπροστά από την δουλειά του. Χαιρετάει και απευθύνεται στον καθένα με το μικρό του προσθέτοντας ένα Κύριε ή ένα Κυρία έμπροσθεν. Σου πιάνει κουβέντα και σου λέει για την πατρίδα του την Λαχώρη, για τα ψηλά βουνά και για την δυστυχία, για τις ομορφιές και τις λύπες ταυτόχρονα διότι είναι κομμάτι της ζωής του. Πολλές φορές μιλάει σε περισσότερους από ένα γείτονες ταυτόχρονα και ξαφνικά ανακαλύπτεις ότι πλέον γνωρίζεις έναν γείτονα σου. Ναι, ο φίλος Shaquil φέρνει κοντά τους γείτονες που δεν αλλάζουν ούτε καλημέρα, όχι διότι εχθρεύονται ο ένας τον άλλο, αλλά διότι αδιαφορούν. Αυτό έχει χαθεί από την ζωής των Αθηναίων. Η κοινωνική επαφή. Και το καταφέρνει αυτό, έστω και στον μικρόκοσμο της γειτονιάς αυτός, ο νεαρός πακιστανός.
Οι ξένοι είναι άνθρωποι, έχουν την κουλτούρα τους, συμφωνούμε ή διαφωνούμε με αυτήν, αυτοί είναι δίπλα μας. Δεν μπορούμε να τους αγνοήσουμε. Για αυτό ας τους γνωρίσουμε και μπορούμε να το κάνουμε. Τέτοια πρωτοβουλία είναι και το Αντιρατσιστικό Φεστιβάλ που διοργανώνεται κάθε χρόνο. Να πάμε και να πάτε στο Αντιρατσιστικό Φεστιβάλ http://www.antiracistfestival.gr/ για να γνωρίσουμε τους μετανάστες τις γειτονιάς μας. Ισως να μας φέρουν πιο κοντά.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η βυζαντινή κοινωνική διαστρωμάτωση

Εισαγωγή
Η Βυζαντινή Αυτοκρατορία (330-1453) υπήρξε μία από τις πλέον μακραίωνες κρατικές δομές στην μέχρι τώρα ανθρώπινη καταγεγραμμένη ιστορία επιβιώνοντας χάρη στον πολιτισμό που είχε αναπτύξει. Στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής του το Βυζάντιο στηρίχθηκε σε ένα συγκεντρωτικό σύστημα εξουσίας στο οποίο ο αυτοκράτορας είχε τον πλήρη έλεγχο. Ήταν ένα σύστημα πανίσχυρης πολιτικής διακυβέρνησης το οποίο μέχρι και τις αρχές του 11ου αιώνα ενεργούσε σε έναν «ενοποιημένο πολιτισμικά χώρο, με δημογραφική επάρκεια, ανεπτυγμένη οικονομία, υψηλού βαθμού κοινωνική και πολιτική οργάνωση και πολλούς εγγράμματους ανθρώπους ».
Η βυζαντινή αυτοκρατορία διακρίνεται από τους ιστορικούς τους Βυζαντίου σε τρεις περιόδους: Την Πρώιμη που άρχεται το 330 με την μεταφορά της πρωτεύουσας από την Ρώμη στην Κωνσταντινούπολη από τον Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο (324-337 ) έως και το 610 όπου με την ανάληψη της ηγεσίας από τον Ηράκλειο (610-641) επέρχεται η αναδιάρθρωση της αυτοκρατορίας. Την μέση περίοδο από το 610 …

Εμπειριστές και Ορθολογιστές τον 17ο αιώνα

Εισαγωγή

«Από την στιγμή που αμφισβητείς, σκέπτεσαι.
Και αν σκέπτεσαι θα πει πως υπάρχεις»
Καρτέσιος

Κατά τον 17ο αιώνα μεταβάλλονται οι σκοποί και τα ενδιαφέροντα της φιλοσοφίας και συνάδουν με την επικράτηση της νέας επιστήμης. Οι κατακτήσεις της πειραματικής μεθόδου οδήγησαν την επιστήμη στο να αποτελέσει την κύρια δύναμη για την πρόοδο της κοινωνίας. Η φιλοσοφία πλέον ακολουθεί σε δευτερεύον ρόλο και διαμορφώνεται μία νέα σχέση μεταξύ των δύο αυτών διανοητικών κόσμων.
Η επιστήμη αποβάλει την εξάρτηση της από την μεταφυσική τέμνοντας τους δεσμούς της με την φιλοσοφία, συνάπτοντας νέες σχέσεις μαζί της και εξαναγκάζοντας την να την ακολουθεί μετατρεπόμενη σε «θεραπαινίδα της[1]». Η φιλοσοφία μετασχηματίζεται πλέον σε επιστημολογία και «προσπαθεί να περιγράψει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το ανθρώπινο λογικό[2]», έχοντας απολέσει τον μεταφυσικό της λόγο, χάνοντας και το δικαίωμα να καθορίζει την νομοτέλεια του φυσικού γίγνεσθαι.
Στα πλαίσια αυτής της εργασίας θα παρουσιαστεί ο τρόπος …

Το κοινωνικό συμβόλαιο: Hobbes εναντίον Locke

«... να διαθέσω τη δικαιοσύνη και την αιδημοσύνη
Μεταξύ των ανθρώπων ήν να την διανείμω σε όλους;»
«Σε όλους» είπε ο Ζεύς, «και όλοι να μετέχουν
Γιατί, αν ολίγοι μετέχουν σε αυτές
Είναι αδύνατον να υπάρξουν πόλεις»
Πλάτωνας
«Από αυτά φανερώνεται ότι η πόλις είναι κάτι κατά φύσιν,
Και ότι ο άνθρωπος είναι από την φύση του πολιτικό ζώον»
Αριστοτέλης

Εισαγωγή Υπήρξεμία ανάγκη να βρεθεί ένας τρόπος ώστε η πολιτική εξουσία του κυβερνώντος και η πολιτική υποχρέωση του κυβερνώμενου να νομιμοποιηθούν. Να υπάρξει ένα σύνολο κανόνων κοινά αποδεκτών που να έχουν συμφωνηθεί εκατέρωθεν και να διέπουν τις μεταξύ των σχέσεις, υποχρεώσεις και δεσμεύσεις. Παρά το γεγονός ότι αρκετοί στοχαστές από την εποχή των Πλάτωνα (427-347 π.Χ) και Αριστοτέλη (384-322 π.Χ) προσπάθησαν να οριοθετήσουν την ανάγκη ύπαρξης της πολιτικής κοινωνίας, όλες οι θεωρίες αναφορικά με τον τεχνητό τρόπο παραγωγής της πολιτικής κοινωνίας μέσω μίας συνθήκης δεν υπήρξαν αρκούντως επεξεργασμένες και δεν εισχώρησαν σε βάθος προς μία συνεκτική…