Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Εναλλακτική Οικονομία - Μία πρόταση για την αντιμετώπιση της κρίσης

Είναι δύσκολο να συντάξεις προτάσεις με περιεχόμενο όταν τα διακυβεύματα είναι τόσο κρίσιμα. Οι λέξεις χάνονται στις παραγράφους και ο αναγνώστης απογοητευμένος διατρέχει την ροή των λέξεων χωρίς να απορροφά την πληροφορία.

Και πως άλλωστε μπορεί ο νους μας να απορροφήσει τον τεράστιο όγκο πληροφορίας
(Big Data) με τον οποίο βομβαρδιζόμαστε καθημερινά. Πως μπορούμε να διαχειριστούμε την πληροφορία και να την κάνουμε γνώση όταν πρέπει να "σκάψουμε" σε όγκους άχρηστων συμβολοσειρών για να την εξάγουμε (data mining) και ακολούθως να την κάνουμε "κτήμα" μας.
Η οικονομία μας βυθίστηκε τα έτη 2008-σήμερα κυρίως διότι δεν μπορέσαμε να αδράξουμε τα "δεδομένα" της εποχής μας. Δεν μπορέσαμε ως χώρα να προσαρμοσθούμε στην τεχνολογική εξέλιξη και να ακολουθήσουμε το ρεύμα των νέων μορφών οικονομικής δραστηριότητας. Μείναμε προσκολλημένοι στο πελατειακό κράτος, την ακατάσχετη παροχολογία, τον ωχαδερφισμό, τον άκρατο λαϊκισμό, την ανατολίτικη μεταπολιτική προσέγγιση.

Ξέρω ότι το κείμενο μου είναι από αυτά που θα διαβαστούν ελάχιστα και όχι με προσοχή. Να πω την αλήθεια και εγώ δεν δαπάνησα πάνω από μία ώρα για να το γράψω. Το έκανα απλά διότι θεωρώ την γραφή μία μορφή ψυχοθεραπείας και στην οποία ανατρέχω όταν είμαι "πιεσμένος".

Ας προσεγγίσω το θέμα:

Η οικονομική κρίση έχει δώσει την δυνατότητα στην κοινωνία να αναπτύξει μορφές εναλλακτικής οικονομίας προεξεχόντων των εναλλακτικών αγορών μέσω του crowdfunding και του εναλλακτικού ιδεατού νομίσματος,  του bitcoin.

Με την χρήση του bitcoin (σε συγκεκριμένους τομείς της οικονομίας) η Ελλάδα (με πρωτοποριακό τρόπο) μπορεί να απευθυνθεί σε χρήστες του εν λόγω νομίσματος που ήδη βάζει βάσεις στον παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό τομέα και να τους προσελκύσει.
Υπάρχουν δύο βασικοί λόγοι που υποστηρίζω σθεναρά την υιοθέτηση του bitcoin από το ελληνικό κράτος. 
Ο πρώτος είναι ότι ως πληροφορικός είναι επαγγελματικά υπέρ της χρήσης ψηφιακού νομίσματος διότι θεωρώ ότι η ηλεκτρονικοποίηση των συναλλαγών θα εκδημοκρατίσει την οικονομία. 
Πόσο μάλλον όταν ξέρω ότι η "μηχανική" του εν λόγω νομίσματος είναι "ανοικτή" και προσβάσιμη σε όλους και ξέρουν όλοι πως "παράγεται" το εν λόγω χρήμα.

Δείτε παρακάτω:

class BitcoinCore: public QObject
{
Q_OBJECT
public:
explicit BitcoinCore();
public slots:
void initialize();
void shutdown();
signals:
void initializeResult(int retval);
void shutdownResult(int retval);
void runawayException(const QString &message);
private:
boost::thread_group threadGroup;
CScheduler scheduler;
/// Pass fatal exception message to UI thread
void handleRunawayException(const std::exception *e);
};
/** Main Bitcoin application object */
class BitcoinApplication: public QApplication
{
Q_OBJECT
public:
explicit BitcoinApplication(int &argc, char **argv);
~BitcoinApplication();
#ifdef ENABLE_WALLET
/// Create payment server
void createPaymentServer();
#endif
/// Create options model
void createOptionsModel();
/// Create main window
void createWindow(const NetworkStyle *networkStyle);
/// Create splash screen
void createSplashScreen(const NetworkStyle *networkStyle);
/// Request core initialization
void requestInitialize();
/// Request core shutdown
void requestShutdown();
/// Get process return value
int getReturnValue() { return returnValue; }
/// Get window identifier of QMainWindow (BitcoinGUI)
WId getMainWinId() const;


Ο πηγαίος κώδικας είναι διαθέσιμος στην ακόλουθη διεύθυνση. Ένα ενδιαφέρον ανάγνωσμα.


Ο δεύτερος λόγος είναι πιο ιδεολογικός. Το εν λόγω νόμισμα (ακόμα) δεν ελέγχεται από τα παγκόσμια χρηματοπιστωτικά κέντρα, ο σχεδιασμός του δεν είναι δημόσιος και όλοι μπορούν να συμμετάσχουν στην "μηχανική" του νομίσματος.
Είναι το ιδανικό νόμισμα για μία οικονομία χωρίς μεσάζοντες, για τις άμεσες συναλλαγές μεταξύ ομότιμων (peer-to-peer lending) και φυσικά για την μορφή συνεργατικής χρηματοδότησης μέσω του πληθωπορισμού (crowdfund).

Η παραπάνω σύνδεση με την έννοια του Πληθωπορισμού τόσο ως ιδεολογική προσέγγιση όσο και ως μία κάποια λύση με οδήγησε να διαβάσω μία έκθεση που δημοσίευσε το Πανεπιστήμιο του Cambridge με τίτλο: Moving Mainstream. The European Alternative Finance Benchmarking Report
των Robert Wardrop, Bryan Zhang, Raghavendra Rau and Mia Gray.

Τι λέει η συγκεκριμένη έκθεση:

H online εναλλακτική οικονομία προβάλλεται με μορφές όπως το crowdfunding (Πληθωπορισμός)
είτε μέσω equity-based είτε μέσω reward - based μορφών αλλά και νέες μορφές όπως το peer-to-peer δανεισμό των επιχειρήσεων.
Στην Ευρώπη η χρήση αυτών των αγορών αναπτύσσεται με ρυθμό 115% τα τρία τελευταία χρόνια με προεξέχουσες την Βρετανία, την Εσθονία (!!!), την Γαλλία, Γερμανία, Σουηδία, Ολλανδία, Ισπανία.
Αποτελεί λύση ο πληθωπορισμός σαν μορφή χρηματοδότησης της οικονομίας στην Ελλάδα. Φυσικά.
Αυτή την στιγμή υπάρχουν εκατοντάδες online εναλλακτικές οικονομικές πλατφόρμες στην Ευρώπη (αλλά ελάχιστες στην Ελλάδα) διευκολύνοντας τις ατομικές συναλλαγές και την χρηματοδότηση των επιχειρήσεων διακινώντας εκατομμύρια ευρώ και bitcoins.
Παρέχοντας πίστωση σε καταναλωτές, χρηματοδότηση start-up επιχειρήσεων, παρέχοντας κεφάλαιο ανάπτυξης σε επιχειρήσεις το crowdfunding και το peer-to-peer lending αποτελούν σημαντικό τρόπο χρηματοδότησης και προκαλούν το ενδιαφέρον των κυβερνήσεων.

Επανερχόμενος στην πρόταση μου, αυτή αφορά δύο σκέλη. 

1. Την παράλληλη εισαγωγή του bitcoin ως νομίσματος συναλλαγών σε κάποιους τομείς της οικονομίας (βλέπε τουρισμό) 

2. Την διαμόρφωση μίας κρατικής πλατφόρμας crowdfund όπου μέσω αυτής θα αναζητήσουν χρηματοδότηση δημόσιοι φορείς αλλά και ιδιώτες πέρα και έξω από τα κονδύλια του ΕΣΠΑ και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. 

Τα οφέλη για την οικονομία:

  • Αύξηση των επενδύσεων
  • Προσέλκυση νέων επενδυτών
  • Ανάπτυξη των επιχειρήσεων
  • Μείωση του κόστους και εξάρτησης από μεσάζοντες
  • Καινοτομία και τεχνολογική πρόοδος
  • Εκδημοκρατισμός στην οικονομία
  • Αναδιανομή του πλούτου
  • Συμμετοχικότητα των πολιτών στην οικονομία και την ανάπτυξη.
Καταλήγοντας, η καινοτομία στην ζωή μας είναι αυτή που θα μας αλλάξει. Ο προοδευτισμός είναι να δράττεις τις νέες ιδέες και να τις κάνεις το όχημα σου και όχι στο να κάθεσαι στα ιδεολογικά θέσφατα του παρελθόντος. Χρειαζόμαστε ένα νέο προοδευτικό "Παράδειγμα".







Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η βυζαντινή κοινωνική διαστρωμάτωση

Εισαγωγή
Η Βυζαντινή Αυτοκρατορία (330-1453) υπήρξε μία από τις πλέον μακραίωνες κρατικές δομές στην μέχρι τώρα ανθρώπινη καταγεγραμμένη ιστορία επιβιώνοντας χάρη στον πολιτισμό που είχε αναπτύξει. Στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής του το Βυζάντιο στηρίχθηκε σε ένα συγκεντρωτικό σύστημα εξουσίας στο οποίο ο αυτοκράτορας είχε τον πλήρη έλεγχο. Ήταν ένα σύστημα πανίσχυρης πολιτικής διακυβέρνησης το οποίο μέχρι και τις αρχές του 11ου αιώνα ενεργούσε σε έναν «ενοποιημένο πολιτισμικά χώρο, με δημογραφική επάρκεια, ανεπτυγμένη οικονομία, υψηλού βαθμού κοινωνική και πολιτική οργάνωση και πολλούς εγγράμματους ανθρώπους ».
Η βυζαντινή αυτοκρατορία διακρίνεται από τους ιστορικούς τους Βυζαντίου σε τρεις περιόδους: Την Πρώιμη που άρχεται το 330 με την μεταφορά της πρωτεύουσας από την Ρώμη στην Κωνσταντινούπολη από τον Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο (324-337 ) έως και το 610 όπου με την ανάληψη της ηγεσίας από τον Ηράκλειο (610-641) επέρχεται η αναδιάρθρωση της αυτοκρατορίας. Την μέση περίοδο από το 610 …

Εμπειριστές και Ορθολογιστές τον 17ο αιώνα

Εισαγωγή

«Από την στιγμή που αμφισβητείς, σκέπτεσαι.
Και αν σκέπτεσαι θα πει πως υπάρχεις»
Καρτέσιος

Κατά τον 17ο αιώνα μεταβάλλονται οι σκοποί και τα ενδιαφέροντα της φιλοσοφίας και συνάδουν με την επικράτηση της νέας επιστήμης. Οι κατακτήσεις της πειραματικής μεθόδου οδήγησαν την επιστήμη στο να αποτελέσει την κύρια δύναμη για την πρόοδο της κοινωνίας. Η φιλοσοφία πλέον ακολουθεί σε δευτερεύον ρόλο και διαμορφώνεται μία νέα σχέση μεταξύ των δύο αυτών διανοητικών κόσμων.
Η επιστήμη αποβάλει την εξάρτηση της από την μεταφυσική τέμνοντας τους δεσμούς της με την φιλοσοφία, συνάπτοντας νέες σχέσεις μαζί της και εξαναγκάζοντας την να την ακολουθεί μετατρεπόμενη σε «θεραπαινίδα της[1]». Η φιλοσοφία μετασχηματίζεται πλέον σε επιστημολογία και «προσπαθεί να περιγράψει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το ανθρώπινο λογικό[2]», έχοντας απολέσει τον μεταφυσικό της λόγο, χάνοντας και το δικαίωμα να καθορίζει την νομοτέλεια του φυσικού γίγνεσθαι.
Στα πλαίσια αυτής της εργασίας θα παρουσιαστεί ο τρόπος …

Το κοινωνικό συμβόλαιο: Hobbes εναντίον Locke

«... να διαθέσω τη δικαιοσύνη και την αιδημοσύνη
Μεταξύ των ανθρώπων ήν να την διανείμω σε όλους;»
«Σε όλους» είπε ο Ζεύς, «και όλοι να μετέχουν
Γιατί, αν ολίγοι μετέχουν σε αυτές
Είναι αδύνατον να υπάρξουν πόλεις»
Πλάτωνας
«Από αυτά φανερώνεται ότι η πόλις είναι κάτι κατά φύσιν,
Και ότι ο άνθρωπος είναι από την φύση του πολιτικό ζώον»
Αριστοτέλης

Εισαγωγή Υπήρξεμία ανάγκη να βρεθεί ένας τρόπος ώστε η πολιτική εξουσία του κυβερνώντος και η πολιτική υποχρέωση του κυβερνώμενου να νομιμοποιηθούν. Να υπάρξει ένα σύνολο κανόνων κοινά αποδεκτών που να έχουν συμφωνηθεί εκατέρωθεν και να διέπουν τις μεταξύ των σχέσεις, υποχρεώσεις και δεσμεύσεις. Παρά το γεγονός ότι αρκετοί στοχαστές από την εποχή των Πλάτωνα (427-347 π.Χ) και Αριστοτέλη (384-322 π.Χ) προσπάθησαν να οριοθετήσουν την ανάγκη ύπαρξης της πολιτικής κοινωνίας, όλες οι θεωρίες αναφορικά με τον τεχνητό τρόπο παραγωγής της πολιτικής κοινωνίας μέσω μίας συνθήκης δεν υπήρξαν αρκούντως επεξεργασμένες και δεν εισχώρησαν σε βάθος προς μία συνεκτική…