Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Εναλλακτική Οικονομία - Μία πρόταση για την αντιμετώπιση της κρίσης

Είναι δύσκολο να συντάξεις προτάσεις με περιεχόμενο όταν τα διακυβεύματα είναι τόσο κρίσιμα. Οι λέξεις χάνονται στις παραγράφους και ο αναγνώστης απογοητευμένος διατρέχει την ροή των λέξεων χωρίς να απορροφά την πληροφορία.

Και πως άλλωστε μπορεί ο νους μας να απορροφήσει τον τεράστιο όγκο πληροφορίας
(Big Data) με τον οποίο βομβαρδιζόμαστε καθημερινά. Πως μπορούμε να διαχειριστούμε την πληροφορία και να την κάνουμε γνώση όταν πρέπει να "σκάψουμε" σε όγκους άχρηστων συμβολοσειρών για να την εξάγουμε (data mining) και ακολούθως να την κάνουμε "κτήμα" μας.
Η οικονομία μας βυθίστηκε τα έτη 2008-σήμερα κυρίως διότι δεν μπορέσαμε να αδράξουμε τα "δεδομένα" της εποχής μας. Δεν μπορέσαμε ως χώρα να προσαρμοσθούμε στην τεχνολογική εξέλιξη και να ακολουθήσουμε το ρεύμα των νέων μορφών οικονομικής δραστηριότητας. Μείναμε προσκολλημένοι στο πελατειακό κράτος, την ακατάσχετη παροχολογία, τον ωχαδερφισμό, τον άκρατο λαϊκισμό, την ανατολίτικη μεταπολιτική προσέγγιση.

Ξέρω ότι το κείμενο μου είναι από αυτά που θα διαβαστούν ελάχιστα και όχι με προσοχή. Να πω την αλήθεια και εγώ δεν δαπάνησα πάνω από μία ώρα για να το γράψω. Το έκανα απλά διότι θεωρώ την γραφή μία μορφή ψυχοθεραπείας και στην οποία ανατρέχω όταν είμαι "πιεσμένος".

Ας προσεγγίσω το θέμα:

Η οικονομική κρίση έχει δώσει την δυνατότητα στην κοινωνία να αναπτύξει μορφές εναλλακτικής οικονομίας προεξεχόντων των εναλλακτικών αγορών μέσω του crowdfunding και του εναλλακτικού ιδεατού νομίσματος,  του bitcoin.

Με την χρήση του bitcoin (σε συγκεκριμένους τομείς της οικονομίας) η Ελλάδα (με πρωτοποριακό τρόπο) μπορεί να απευθυνθεί σε χρήστες του εν λόγω νομίσματος που ήδη βάζει βάσεις στον παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό τομέα και να τους προσελκύσει.
Υπάρχουν δύο βασικοί λόγοι που υποστηρίζω σθεναρά την υιοθέτηση του bitcoin από το ελληνικό κράτος. 
Ο πρώτος είναι ότι ως πληροφορικός είναι επαγγελματικά υπέρ της χρήσης ψηφιακού νομίσματος διότι θεωρώ ότι η ηλεκτρονικοποίηση των συναλλαγών θα εκδημοκρατίσει την οικονομία. 
Πόσο μάλλον όταν ξέρω ότι η "μηχανική" του εν λόγω νομίσματος είναι "ανοικτή" και προσβάσιμη σε όλους και ξέρουν όλοι πως "παράγεται" το εν λόγω χρήμα.

Δείτε παρακάτω:

class BitcoinCore: public QObject
{
Q_OBJECT
public:
explicit BitcoinCore();
public slots:
void initialize();
void shutdown();
signals:
void initializeResult(int retval);
void shutdownResult(int retval);
void runawayException(const QString &message);
private:
boost::thread_group threadGroup;
CScheduler scheduler;
/// Pass fatal exception message to UI thread
void handleRunawayException(const std::exception *e);
};
/** Main Bitcoin application object */
class BitcoinApplication: public QApplication
{
Q_OBJECT
public:
explicit BitcoinApplication(int &argc, char **argv);
~BitcoinApplication();
#ifdef ENABLE_WALLET
/// Create payment server
void createPaymentServer();
#endif
/// Create options model
void createOptionsModel();
/// Create main window
void createWindow(const NetworkStyle *networkStyle);
/// Create splash screen
void createSplashScreen(const NetworkStyle *networkStyle);
/// Request core initialization
void requestInitialize();
/// Request core shutdown
void requestShutdown();
/// Get process return value
int getReturnValue() { return returnValue; }
/// Get window identifier of QMainWindow (BitcoinGUI)
WId getMainWinId() const;


Ο πηγαίος κώδικας είναι διαθέσιμος στην ακόλουθη διεύθυνση. Ένα ενδιαφέρον ανάγνωσμα.


Ο δεύτερος λόγος είναι πιο ιδεολογικός. Το εν λόγω νόμισμα (ακόμα) δεν ελέγχεται από τα παγκόσμια χρηματοπιστωτικά κέντρα, ο σχεδιασμός του δεν είναι δημόσιος και όλοι μπορούν να συμμετάσχουν στην "μηχανική" του νομίσματος.
Είναι το ιδανικό νόμισμα για μία οικονομία χωρίς μεσάζοντες, για τις άμεσες συναλλαγές μεταξύ ομότιμων (peer-to-peer lending) και φυσικά για την μορφή συνεργατικής χρηματοδότησης μέσω του πληθωπορισμού (crowdfund).

Η παραπάνω σύνδεση με την έννοια του Πληθωπορισμού τόσο ως ιδεολογική προσέγγιση όσο και ως μία κάποια λύση με οδήγησε να διαβάσω μία έκθεση που δημοσίευσε το Πανεπιστήμιο του Cambridge με τίτλο: Moving Mainstream. The European Alternative Finance Benchmarking Report
των Robert Wardrop, Bryan Zhang, Raghavendra Rau and Mia Gray.

Τι λέει η συγκεκριμένη έκθεση:

H online εναλλακτική οικονομία προβάλλεται με μορφές όπως το crowdfunding (Πληθωπορισμός)
είτε μέσω equity-based είτε μέσω reward - based μορφών αλλά και νέες μορφές όπως το peer-to-peer δανεισμό των επιχειρήσεων.
Στην Ευρώπη η χρήση αυτών των αγορών αναπτύσσεται με ρυθμό 115% τα τρία τελευταία χρόνια με προεξέχουσες την Βρετανία, την Εσθονία (!!!), την Γαλλία, Γερμανία, Σουηδία, Ολλανδία, Ισπανία.
Αποτελεί λύση ο πληθωπορισμός σαν μορφή χρηματοδότησης της οικονομίας στην Ελλάδα. Φυσικά.
Αυτή την στιγμή υπάρχουν εκατοντάδες online εναλλακτικές οικονομικές πλατφόρμες στην Ευρώπη (αλλά ελάχιστες στην Ελλάδα) διευκολύνοντας τις ατομικές συναλλαγές και την χρηματοδότηση των επιχειρήσεων διακινώντας εκατομμύρια ευρώ και bitcoins.
Παρέχοντας πίστωση σε καταναλωτές, χρηματοδότηση start-up επιχειρήσεων, παρέχοντας κεφάλαιο ανάπτυξης σε επιχειρήσεις το crowdfunding και το peer-to-peer lending αποτελούν σημαντικό τρόπο χρηματοδότησης και προκαλούν το ενδιαφέρον των κυβερνήσεων.

Επανερχόμενος στην πρόταση μου, αυτή αφορά δύο σκέλη. 

1. Την παράλληλη εισαγωγή του bitcoin ως νομίσματος συναλλαγών σε κάποιους τομείς της οικονομίας (βλέπε τουρισμό) 

2. Την διαμόρφωση μίας κρατικής πλατφόρμας crowdfund όπου μέσω αυτής θα αναζητήσουν χρηματοδότηση δημόσιοι φορείς αλλά και ιδιώτες πέρα και έξω από τα κονδύλια του ΕΣΠΑ και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. 

Τα οφέλη για την οικονομία:

  • Αύξηση των επενδύσεων
  • Προσέλκυση νέων επενδυτών
  • Ανάπτυξη των επιχειρήσεων
  • Μείωση του κόστους και εξάρτησης από μεσάζοντες
  • Καινοτομία και τεχνολογική πρόοδος
  • Εκδημοκρατισμός στην οικονομία
  • Αναδιανομή του πλούτου
  • Συμμετοχικότητα των πολιτών στην οικονομία και την ανάπτυξη.
Καταλήγοντας, η καινοτομία στην ζωή μας είναι αυτή που θα μας αλλάξει. Ο προοδευτισμός είναι να δράττεις τις νέες ιδέες και να τις κάνεις το όχημα σου και όχι στο να κάθεσαι στα ιδεολογικά θέσφατα του παρελθόντος. Χρειαζόμαστε ένα νέο προοδευτικό "Παράδειγμα".







Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τι είναι Προσήνεια

Τα άτομα που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία χαρακτηρίζονται κυρίως από την αγάπη και το ενδιαφέρον που δείχνουν στον συνάνθρωπο τους. Δείχνουν μεγάλη ευαισθησία απέναντι στον ανθρώπινο πόνο και πάντοτε δείχνουν μεγάλη θέληση για συνεργασία με τους γύρω τους. Εμπιστεύονται εύκολα τους άλλους ενώ πολύ σπάνια κάνουν κακή κριτική για άτομα που γνωρίζουν. Είναι άτομα που προσπαθούν και αποφεύγουν τις συγκρούσεις ενώ όταν έχουν διαφορές με άλλους προσπαθούν να βρουν μια συμβιβαστική λύση. Συνήθως Δεν τους αρέσει να μιλούν πολύ για τον εαυτό τους καθώς πιστεύουν ότι οι ίδιες τους οι πράξεις είναι αυτές που αναδεικνύουν την προσωπικότητα τους.

Φεουδαρχία, μια μεσαιωνική νοοτροπία

Εισαγωγή Ο J. Le Goff στο κείμενο του για την «Ιστορία των νοοτροπιών» αναρωτιέται: «Η φεουδαρχία, πάλι, τι είναι; Ένα σύνολο θεσμών, ένας τρόπος παραγωγής, ένα κοινωνικό σύστημα, ένας τύπος στρατιωτικής οργάνωσης; [1] » Ο Κ. Ράπτης αναφέρει ότι «ο όρος φεουδαλισμός χρησιμοποιήθηκε μεταγενέστερα και όχι από τους Ευρωπαίους του Μεσαίωνα για να δηλώσει ένα σύστημα σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων σε προσωπική βάση [2] ». Ο δε D. Nicholas [3] εκφράζει την άποψη ότι η φεουδαρχία δεν μπορεί να οριστεί ως «σύστημα». Αντίθετα προτιμά χρησιμοποιήσει τον όρο «φεουδαρχικές σχέσεις» ή «φεουδαρχικός δεσμός» ως πλαίσιο ρύθμισης των ανθρωπίνων σχέσεων όπου βασικό χαρακτηριστικό αποτελεί η υποτέλεια, «ο προσωπικός δεσμός ενός υποτελούς με έναν άρχοντα [4] ». Νοοτροπία τι είναι; Σύμφωνα με την λεξικογραφική ανάλυση στο κείμενο του J. Le Goff η νοοτροπία «δηλώνει το συλλογικό χρωματισμό του ψυχισμού, τον ιδιαίτερο τρόπο που νιώθει και σκέφτεται ένας λαός, μία ορισμένη ομάδα ανθρώπων [5] ». Σκοπός αυτή

Η σύγχρονη εποχή σύμφωνα με τους Bauman και Giddens

1. Εισαγωγή. Η νεωτερικότητα και η ύστερη νεωτερικότητα (ή κατά άλλους μετανεωτερικότητα ) αποτελούν δύο όρους στην κοινωνιολογική επιστήμη για τους οποίους καταναλώθηκε σημαντική πνευματική εργασία για τον προσδιορισμός τους. Αν θέλαμε να προσδιορίσουμε χρονικά τις δύο περιόδους θα τοποθετούσαμε την νεωτερικότητα από τον 15ο αιώνα έως και το 1945 με δομικά στοιχεία τον Διαφωτισμός, της πολιτικές επαναστάσεις, την βιομηχανική επανάσταση, την επιστημονική επανάσταση και το καπιταλιστικό σύστημα. Η ύστερη νεωτερικότητα αρχίζει από το 1945 και μετά με κύρια στοιχεία την κοινωνία της αφθονίας, την παγκοσμιοποίηση, την ανάπτυξη των μέσων μαζικής επικοινωνίας, την αλλαγή των χωρικών και χρονικών συντεταγμένων, τις συναλλαγές, την κινητικότητα του κεφαλαίου. Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης εργασίας θα αναφερθούμε στον τρόπο με τον οποίο ερμήνευσαν οι κοινωνιολόγοι Zygmunt Bauman (κεφάλαιο 2) και Anthony Giddens τις δύο αυτές περιόδους (κεφάλαιο 3). 2. Οι θέσεις του Bauman για την νεωτε