Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μία άβολη αλήθεια για την Ουκρανία.

 Μελετώντας εδώ και χρόνια κείμενα ιστορικών, γεωγράφων και πολιτικών επιστημόνων κατέληξα στο συμπέρασμα ότι ο πόλεμος είναι απόφαση ενός και η ειρήνη είναι συμφωνία πολλών.

Η απέχθεια μου σε οποιαδήποτε μορφή απολυταρχικής ηγεσίας εδράζει σε ένα βασικό στοιχείο της ανθρώπινης ύπαρξης μου. Κανένας άνθρωπος δεν μπορεί να εξουσιάζει κανέναν συνάνθρωπό του χωρίς μία κοινωνική εντολή διακυβέρνησης. Και η εξουσία αυτή θα πρέπει καθημερινά να ελέγχεται αυστηρά και να ενεργοποιούνται μηχανισμοί βελτίωσης της διακυβέρνησης.

Παρακολουθώντας τρία χρόνια από απόσταση τον πόλεμο στην Ουκρανία δεν μπορώ πάρα να συμπάσω στο δράμα αυτού του λαού. Το να είσαι Ουκρανός σημαίνει πολλά που δεν ξέρω (διότι δεν ζω στην δική τους καθημερινότητα) αλλά υπάρχει κάτι που καταλαβαίνω. Την ανάγκη πολλών Ουκρανών να έχουν το δικαίωμα της επιλογής. 

Το δικαίωμα αυτό τους αφαιρέθηκε από την απολυταρχικό ηγέτη Πούτιν, συνεχιστή μίας σειράς μόνιμης απολυταρχικής διακυβέρησης στην Ρωσία από την ίδρυση της. Και εννοώ αφαιρέθηκε διότι ακόμα και αν δεν κατακτήθηκε η Ουκρανία, η συμφωνία που αναμένεται να γίνει μεταξύ των Trump-Putin θα οδηγήσει μάλλον σε μία αδύναμη χώρα. 

Το σχέδιο (ακόμα και αν δεν υλοποιηθεί) θυμίζει εποχές ιμπεριαλισμού όπου οι χώρες - θύματα γίνονται "δείπνο" χωρών θυτών χωρίς οι πολίτες της Ουκρανίας να έχουν λόγο.

Η μοιρασιά της Ουκρανικής γης και η αφαίρεση της αυτοδιάθεσης των κατοίκων της είναι μία ντροπή. Ο Trump έφερε τον λογαριασμό για τα όπλα και ζήτησε τις σπάνιες γαίες διακαιολογώντας την εισβολή και ο Putin θα πάρει τις ρημαγμένες ανατολικές επαρχίες για να έχει πρόσβαση στην Αζοφική και να ικανοποιήσει την ματαιοδοξία του ότι επέκτεινε την χώρα του.

Και οι Ουκρανοί;  θα καταστούν εργάτες των επιχειρήσεων εξόρυξης και πολίτες 2ης κατηγορίας όπου οι επόμενοι πρόδροι δεν θα πρέπει να ενοχλούν την νευρικό σύστημα του σταλινοτσάρου Πούτιν και των επόμενων Ρώσων απολυταρχών.

Η απολυταρχία κερδίζει έδαφος παγκοσμίως (ΗΠΑ, Ρωσία, Κίνα, Τουρκία, Σ. Αραβία, Ινδία κλπ) και βρίσκει γόνιμο έδαφος στην δημοκρατική Ευρώπη όπου συντηριτικοί και ακροδεξιοί ηγέτες αναλαμβάνουν ή θα αναλάβουν στο μέλλον την διακυβέρνηση ευρωπαικών χωρών. 

Η εκτίμηση μου είναι ότι ιδέα της Ενωμένης Ευρώπης αρχίζει να φθίνει και μεταβαίνουμε σε μία πραγματικότητα συνεργαζόμενων Εθνικών Κρατών (με συμφέροντα που διαπλέκονται και αλλάζουν). 

Το τέλος μία εποχής ειρήνης για την Ευρώπη και η έναρξη μίας εποχής αβεβαιοτήτων.  

 Διαβάστε: Nexus - Harari, Timothy Snyder (άπαντα), HOBSBAWM J. ERIC (άπαντα), Tim Marshal (άπαντα)



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΚΟ και κοινωνικές συγκρούσεις

Εισαγωγή Μία από τις πλέον διαδεδομένες έννοιες στη σύγχρονη πολιτική, οικονομική και κοινωνική ζωή μαζί με αυτήν της «παγκοσμιοποίηση» είναι η έννοια της «Κοινωνίας των Πολιτών» (εφεξής στο κείμενο ΚΠ). Αν και η έννοια της ΚΠ αναφέρεται στις κοινωνικές επιστήμές από παλιά, ωστόσο την τελευταία δεκαετία έχει ξαναβρεθεί στο επίκεντρο του πολιτικού και επιστημονικού ενδιαφέροντος και ο λόγος είναι οι αλλαγές στη σύγχρονη κοινωνία. Σύμφωνα με τον κοινωνιολόγο καθηγήτη Βούλγαρη, η κοινωνία των πολιτών θεωρείται αντίβαρο απέναντι στην φθορά, την απο-ηθικοποίηση, την αποξένωση και τη χαλάρωση της κοινωνικής συνοχής στα δημοκρατικά καθεστώτα της ύστερης νεωτερικότητας και των παγκοσμιοποιημένων κοινωνιών. Η δεύτερη έννοια που θα μας απασχολήσει είναι αυτή της κοινωνικής σύγκρουσης και στα πλαίσια της συγκεκριμένης εργασίας θα προσπαθήσουμε να δείξουμε τον βαθμό σύνδεσης της ΚΠ με τις κοινωνικές συγκρούσεις. Η δομή της εργασίας είναι η ακόλουθη. Στο δεύτερο κεφάλαιο θα παρουσιαστούν οι έννοιες...

Φεουδαρχία, μια μεσαιωνική νοοτροπία

Εισαγωγή Ο J. Le Goff στο κείμενο του για την «Ιστορία των νοοτροπιών» αναρωτιέται: «Η φεουδαρχία, πάλι, τι είναι; Ένα σύνολο θεσμών, ένας τρόπος παραγωγής, ένα κοινωνικό σύστημα, ένας τύπος στρατιωτικής οργάνωσης; [1] » Ο Κ. Ράπτης αναφέρει ότι «ο όρος φεουδαλισμός χρησιμοποιήθηκε μεταγενέστερα και όχι από τους Ευρωπαίους του Μεσαίωνα για να δηλώσει ένα σύστημα σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων σε προσωπική βάση [2] ». Ο δε D. Nicholas [3] εκφράζει την άποψη ότι η φεουδαρχία δεν μπορεί να οριστεί ως «σύστημα». Αντίθετα προτιμά χρησιμοποιήσει τον όρο «φεουδαρχικές σχέσεις» ή «φεουδαρχικός δεσμός» ως πλαίσιο ρύθμισης των ανθρωπίνων σχέσεων όπου βασικό χαρακτηριστικό αποτελεί η υποτέλεια, «ο προσωπικός δεσμός ενός υποτελούς με έναν άρχοντα [4] ». Νοοτροπία τι είναι; Σύμφωνα με την λεξικογραφική ανάλυση στο κείμενο του J. Le Goff η νοοτροπία «δηλώνει το συλλογικό χρωματισμό του ψυχισμού, τον ιδιαίτερο τρόπο που νιώθει και σκέφτεται ένας λαός, μία ορισμένη ομάδα ανθρώπων [5] ». Σκοπός αυτή...

Τι είναι Προσήνεια

Τα άτομα που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία χαρακτηρίζονται κυρίως από την αγάπη και το ενδιαφέρον που δείχνουν στον συνάνθρωπο τους. Δείχνουν μεγάλη ευαισθησία απέναντι στον ανθρώπινο πόνο και πάντοτε δείχνουν μεγάλη θέληση για συνεργασία με τους γύρω τους. Εμπιστεύονται εύκολα τους άλλους ενώ πολύ σπάνια κάνουν κακή κριτική για άτομα που γνωρίζουν. Είναι άτομα που προσπαθούν και αποφεύγουν τις συγκρούσεις ενώ όταν έχουν διαφορές με άλλους προσπαθούν να βρουν μια συμβιβαστική λύση. Συνήθως Δεν τους αρέσει να μιλούν πολύ για τον εαυτό τους καθώς πιστεύουν ότι οι ίδιες τους οι πράξεις είναι αυτές που αναδεικνύουν την προσωπικότητα τους.