Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πολίτης ή κάτοικος;

Πολλές φορές έχω απευθύνει το συγκεκριμένο ερώτημα σε φίλους μου για το πώς νιώθουν ζώντας στην πόλη μας. Σχεδόν όλες τις φορές μετά από μικρή σκέψη απαντούν "κάτοικοι". Σωστά οι περισσότεροι αυτό είμαστε. Απλά κατοικούμε στα διαμερίσματα μας, βγαίνουμε να διασκεδάσουμε με ένα μικρό κύκλο ανθρώπων που "τους πάμε" και "μας πάνε" και αυτό είναι. Δεν ενδιαφερόμαστε για το περιβάλλον μας, για την πόλη μας, για τους ανθρώπους γύρω μας. Και αν το κάνουμε κάποια φορά είναι γιατί μας έπιασε το φιλότιμο ή γιατί λυπηθήκαμε κάποιον ή γιατί αφορά την κατοικία μας.
Στην γειτονιά που μένω πλέον εδώ και κάποιο καιρό, στον Βοτανικό, δραστηριοποιείται μία ομάδα κατοίκων προκειμένου να αποτρέψουν την πλήρη τσιμεντοποίηση της. (http://elaionas.wordpress.com/) πρώην-βιομηχανικής αυτής περιοχής. Αποφάσισα να συμμετάσχω στις δραστηριότητες τις αν και βαθιά μέσα μου πιστεύω ότι δεν θα καταφέρουν να επιτύχουν. Δυστυχώς ο λόγος του πολίτη σε αυτή την χώρα που την κυβερνούν οι εκπρόσωποι των εργολάβων και όχι οι εκπρόσωποι των πολιτών είναι μικρός.
Ας είναι όμως. Στην πολιτεία που ζούμε πιστεύω ότι είναι σημαντικότερο να γίνεις πολίτης από κάτοικος παρά να επιτύχεις το αδύνατο δηλ. να νικήσεις τους τσιμεντάδες.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τι είναι Προσήνεια

Τα άτομα που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία χαρακτηρίζονται κυρίως από την αγάπη και το ενδιαφέρον που δείχνουν στον συνάνθρωπο τους. Δείχνουν μεγάλη ευαισθησία απέναντι στον ανθρώπινο πόνο και πάντοτε δείχνουν μεγάλη θέληση για συνεργασία με τους γύρω τους. Εμπιστεύονται εύκολα τους άλλους ενώ πολύ σπάνια κάνουν κακή κριτική για άτομα που γνωρίζουν. Είναι άτομα που προσπαθούν και αποφεύγουν τις συγκρούσεις ενώ όταν έχουν διαφορές με άλλους προσπαθούν να βρουν μια συμβιβαστική λύση. Συνήθως Δεν τους αρέσει να μιλούν πολύ για τον εαυτό τους καθώς πιστεύουν ότι οι ίδιες τους οι πράξεις είναι αυτές που αναδεικνύουν την προσωπικότητα τους.

Φεουδαρχία, μια μεσαιωνική νοοτροπία

Εισαγωγή Ο J. Le Goff στο κείμενο του για την «Ιστορία των νοοτροπιών» αναρωτιέται: «Η φεουδαρχία, πάλι, τι είναι; Ένα σύνολο θεσμών, ένας τρόπος παραγωγής, ένα κοινωνικό σύστημα, ένας τύπος στρατιωτικής οργάνωσης; [1] » Ο Κ. Ράπτης αναφέρει ότι «ο όρος φεουδαλισμός χρησιμοποιήθηκε μεταγενέστερα και όχι από τους Ευρωπαίους του Μεσαίωνα για να δηλώσει ένα σύστημα σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων σε προσωπική βάση [2] ». Ο δε D. Nicholas [3] εκφράζει την άποψη ότι η φεουδαρχία δεν μπορεί να οριστεί ως «σύστημα». Αντίθετα προτιμά χρησιμοποιήσει τον όρο «φεουδαρχικές σχέσεις» ή «φεουδαρχικός δεσμός» ως πλαίσιο ρύθμισης των ανθρωπίνων σχέσεων όπου βασικό χαρακτηριστικό αποτελεί η υποτέλεια, «ο προσωπικός δεσμός ενός υποτελούς με έναν άρχοντα [4] ». Νοοτροπία τι είναι; Σύμφωνα με την λεξικογραφική ανάλυση στο κείμενο του J. Le Goff η νοοτροπία «δηλώνει το συλλογικό χρωματισμό του ψυχισμού, τον ιδιαίτερο τρόπο που νιώθει και σκέφτεται ένας λαός, μία ορισμένη ομάδα ανθρώπων [5] ». Σκοπός αυτή

ΜΚΟ και κοινωνικές συγκρούσεις

Εισαγωγή Μία από τις πλέον διαδεδομένες έννοιες στη σύγχρονη πολιτική, οικονομική και κοινωνική ζωή μαζί με αυτήν της «παγκοσμιοποίηση» είναι η έννοια της «Κοινωνίας των Πολιτών» (εφεξής στο κείμενο ΚΠ). Αν και η έννοια της ΚΠ αναφέρεται στις κοινωνικές επιστήμές από παλιά, ωστόσο την τελευταία δεκαετία έχει ξαναβρεθεί στο επίκεντρο του πολιτικού και επιστημονικού ενδιαφέροντος και ο λόγος είναι οι αλλαγές στη σύγχρονη κοινωνία. Σύμφωνα με τον κοινωνιολόγο καθηγήτη Βούλγαρη, η κοινωνία των πολιτών θεωρείται αντίβαρο απέναντι στην φθορά, την απο-ηθικοποίηση, την αποξένωση και τη χαλάρωση της κοινωνικής συνοχής στα δημοκρατικά καθεστώτα της ύστερης νεωτερικότητας και των παγκοσμιοποιημένων κοινωνιών. Η δεύτερη έννοια που θα μας απασχολήσει είναι αυτή της κοινωνικής σύγκρουσης και στα πλαίσια της συγκεκριμένης εργασίας θα προσπαθήσουμε να δείξουμε τον βαθμό σύνδεσης της ΚΠ με τις κοινωνικές συγκρούσεις. Η δομή της εργασίας είναι η ακόλουθη. Στο δεύτερο κεφάλαιο θα παρουσιαστούν οι έννοιες