Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Περί "ρατσισμού" και αθλητισμού

Ο αποκλεισμός της αθλήτριας Παπαχρήστου από τους Ολυμπιακούς για την ανάρτηση ενός κακόγουστου σχολίου στο site της Αμερικάνικης επιχείρησης Twitter έχει προκαλέσει ένα έντονο debate στην χώρα.
Θα σταθώ σε τρία ζητήματα:

Α) στο θέμα της σημαντικότητας και της επισημότητας του twitter.
Όπως ανέφερα και πιο πάνω το Twitter εκτός από site κοινωνικής δικτύωσης αποτελεί και μία επιχείρηση που αποκομίζει κέρδη από την χρήση του. Δεν μπορώ να αντιληφθώ τον λόγο που θα πρέπει να γίνονται αποδεκτά κείμενα/σχόλια/άρθρα/απόψεις από την επίσημη Πολιτεία που δημοσιεύονται στον ιστοχώρο της συγκεκριμένης Επιχείρησης. Ενώ αντίθετα δεν έγινε αποδεκτή η συγνώμη που εξέφρασε δημοσίως η αθλήτρια. Το twitter και το facebook είναι "just for fun". Δεν πρέπει να αποτελέσουν πλαίσιο έκφρασης επίσημων πολιτικών θέσεων. 

Β) στο θέμα του σχολίου αυτού καθ' αυτού επισυνάπτω την τεκμηριωμένη επιχειρηματολογία του φίλου μου Βαγγέλη Στουραίτη
ρατσισμός είναι το δόγμα που αναπτύσσεται με σύνδεσμο συγκεκριμένα γνωρίσματα "traits", όπως π.χ. εθνικά, θρησκευτικά, πολιτιστικά κ.λπ., προκειμένου να αναγάγει μια ομάδα αντίστοιχα (κοινωνική, φυλετική, θρησκευτική), ως υπέρτερη άλλων. Το πιο συνηθισμένο είδος ρατσισμού, και αυτό που έχει δώσει την αρχική ονομασία στην λέξη (εκ της ιταλικής ("ράτσα") razza = φυλή), είναι ο φυλετικός ρατσισμός. Οι φυλετικοί ρατσιστές πιστεύουν σε βιολογικές διαφορές μεταξύ των φυλών, βάσει των οποίων και προσδιορίζουν αυτές σε ανώτερες και κατώτερες. Έτσι, με την θεωρία αυτή υποστηρίζουν ότι η φυλή με συγκεκριμένα (ανώτερα) εξωτερικά ή ανθρωπολογικά χαρακτηριστικά, έχει το δικαίωμα να θεωρεί εαυτόν της ανώτερη από τις άλλες."
Το κακόγουστο σχόλιο που ανέβασε η Παπαχρήστου ήταν το εξής:
"Με τόσους Αφρικανούς στην Ελλάδα, τα κουνούπια του Δυτικού Νείλου θα τρώνε σπιτικό φαγητό"
Αλλάζοντας δύο λέξεις μπορούμε να έχουμε:
"Με τόσους Βορειοαμερικανούς στην Ελλάδα, τα κουνούπια του Μισσισιπή θα τρώνε σπιτικό φαγητό"
ή
"Με τόσους Γερμανούς στην Ελλάδα, τα κουνούπια του Ρήνου θα τρώνε σπιτικό φαγητό"
ή αλλάζοντας τρεις λέξεις:
"Με τόσους Έλληνες στο Λονδίνο τα κουνούπια του Πηνειού θα τρώνε σπιτικό φαγητό"
Ουσιαστικά συνδέεται η χωρική προέλευση των ανθρώπων (Αφρικανοί, Βορειοαμερικανοί, Γερμανοί, Έλληνες) με την χωρική προέλευση του εντόμου που προκαλεί τον ιό (Νείλος, Μισσισιπής, Ρήνος, Πηνειός) και εξ' αυτού καταλήγει με το σπιτικό φαγητό (κοινή χωρική προέλευση). Δεν αναφέρεται ούτε υπονοείται η ανωτερότητα ή κατωτερότητα κάποιων για λόγους φυλετικούς, κοινωνικούς, θρησκευτικούς κ.λ.π. αφού γίνεται καθαρά η σύνδεση της χωρικής προέλευσης. 
Αν κάποιος μπορεί να τεκμηριώσει ρατσισμό στο σχόλιο αυτό καθ' αυτό θα είχα μεγάλο ενδιαφέρον να τον ακούσω (όχι αναφορές σε προγενέστερα σχόλια γιατί το συγκεκριμένο δεν έχει προέλευση την αθλήτρια αλλά κυκλοφορεί στο διαδίκτυο)."

Γ) Στο θέμα της πολιτικής εκμετάλλευσης του θέματος παραπέμπω στο πολύ καλά διατυπωμένο άρθρο από τον δημοσιογράφο κ. Βαξεβάνη στο "Κουτί της Πανδώρας"


Σχόλια

Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Φοβερός συλλογισμός, έστω και αν διαφαίνεται το συμπέρασμα, ισως διότι διατυπώνεται με μαθηματικούς όρους αριστοτέλειας λογικής!!!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τι είναι Προσήνεια

Τα άτομα που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία χαρακτηρίζονται κυρίως από την αγάπη και το ενδιαφέρον που δείχνουν στον συνάνθρωπο τους. Δείχνουν μεγάλη ευαισθησία απέναντι στον ανθρώπινο πόνο και πάντοτε δείχνουν μεγάλη θέληση για συνεργασία με τους γύρω τους. Εμπιστεύονται εύκολα τους άλλους ενώ πολύ σπάνια κάνουν κακή κριτική για άτομα που γνωρίζουν. Είναι άτομα που προσπαθούν και αποφεύγουν τις συγκρούσεις ενώ όταν έχουν διαφορές με άλλους προσπαθούν να βρουν μια συμβιβαστική λύση. Συνήθως Δεν τους αρέσει να μιλούν πολύ για τον εαυτό τους καθώς πιστεύουν ότι οι ίδιες τους οι πράξεις είναι αυτές που αναδεικνύουν την προσωπικότητα τους.

Φεουδαρχία, μια μεσαιωνική νοοτροπία

Εισαγωγή Ο J. Le Goff στο κείμενο του για την «Ιστορία των νοοτροπιών» αναρωτιέται: «Η φεουδαρχία, πάλι, τι είναι; Ένα σύνολο θεσμών, ένας τρόπος παραγωγής, ένα κοινωνικό σύστημα, ένας τύπος στρατιωτικής οργάνωσης; [1] » Ο Κ. Ράπτης αναφέρει ότι «ο όρος φεουδαλισμός χρησιμοποιήθηκε μεταγενέστερα και όχι από τους Ευρωπαίους του Μεσαίωνα για να δηλώσει ένα σύστημα σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων σε προσωπική βάση [2] ». Ο δε D. Nicholas [3] εκφράζει την άποψη ότι η φεουδαρχία δεν μπορεί να οριστεί ως «σύστημα». Αντίθετα προτιμά χρησιμοποιήσει τον όρο «φεουδαρχικές σχέσεις» ή «φεουδαρχικός δεσμός» ως πλαίσιο ρύθμισης των ανθρωπίνων σχέσεων όπου βασικό χαρακτηριστικό αποτελεί η υποτέλεια, «ο προσωπικός δεσμός ενός υποτελούς με έναν άρχοντα [4] ». Νοοτροπία τι είναι; Σύμφωνα με την λεξικογραφική ανάλυση στο κείμενο του J. Le Goff η νοοτροπία «δηλώνει το συλλογικό χρωματισμό του ψυχισμού, τον ιδιαίτερο τρόπο που νιώθει και σκέφτεται ένας λαός, μία ορισμένη ομάδα ανθρώπων [5] ». Σκοπός αυτή

Η σύγχρονη εποχή σύμφωνα με τους Bauman και Giddens

1. Εισαγωγή. Η νεωτερικότητα και η ύστερη νεωτερικότητα (ή κατά άλλους μετανεωτερικότητα ) αποτελούν δύο όρους στην κοινωνιολογική επιστήμη για τους οποίους καταναλώθηκε σημαντική πνευματική εργασία για τον προσδιορισμός τους. Αν θέλαμε να προσδιορίσουμε χρονικά τις δύο περιόδους θα τοποθετούσαμε την νεωτερικότητα από τον 15ο αιώνα έως και το 1945 με δομικά στοιχεία τον Διαφωτισμός, της πολιτικές επαναστάσεις, την βιομηχανική επανάσταση, την επιστημονική επανάσταση και το καπιταλιστικό σύστημα. Η ύστερη νεωτερικότητα αρχίζει από το 1945 και μετά με κύρια στοιχεία την κοινωνία της αφθονίας, την παγκοσμιοποίηση, την ανάπτυξη των μέσων μαζικής επικοινωνίας, την αλλαγή των χωρικών και χρονικών συντεταγμένων, τις συναλλαγές, την κινητικότητα του κεφαλαίου. Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης εργασίας θα αναφερθούμε στον τρόπο με τον οποίο ερμήνευσαν οι κοινωνιολόγοι Zygmunt Bauman (κεφάλαιο 2) και Anthony Giddens τις δύο αυτές περιόδους (κεφάλαιο 3). 2. Οι θέσεις του Bauman για την νεωτε