Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τα βιβλία που αφήνουμε στην μέση

0. Το ερέθισμα

Έχει περάσει πολύς χρόνος από την τελευταία φορά που έγραψα ένα post στο blog μου. Δεν είναι ότι δεν είχα θέματα που με απασχολούσαν και τα οποία θα ήθελα να τα "κατεβάσω" στο "χαρτί". Απλά... δεν είχα διάθεση να το κάνω
Ωστόσο μετά από μία ταινία και μία εκκαθάριση της βιβλιοθήκης μου, αποφάσισα να γράψω ένα κείμενο για τα βιβλία.... και ειδικά αυτά που παρατάμε στην μέση.

Το φιλμ που μου έδωσε το κίνητρο να γράψω ξανά μετά από ένα χρόνο είναι το "The Grand Budapest Hotel- 2014" το οποίο μου θύμισε το Μαγικό Βουνό του Τόμας Μαν. Με αυτήν την ανάμνηση όταν εκκαθάριζα την βιβλιοθήκη μου έπεσα πάνω σε αυτό το βιβλίο (δίτομο) και το ξεφύλλισα. Στον δεύτερο τόμο εντόπισα τον σελιδοδείκτη στην σελίδα που είχα σταματήσει το διάβασμα κάποια χρόνια πριν. Δίπλα στο εν λόγω βιβλίο βρισκόντουσαν άλλα δύο κλασικά έργα τα οποία επίσης είχαν μείνει ατελείωτα και μάλιστα προς το τέλος τους.

Το σταμάτημα ενός βιβλίου μου έχει ξανά-συμβεί στο παρελθόν για βιβλία τα οποία δεν άξιζαν (σύμφωνα με την προσωπική μου αισθητική) να διαβαστούν. Ειδικά τα πρώτα μου χρόνια ως αναγνώστης τύχαινε να αγοράσω βιβλία που δεν μου άρεσαν και τα σταμάταγα αμέσως. Ωστόσο ωριμάζοντας εκπαιδεύτηκα τρόπο τινά, και πριν εμπλακώ σε ένα βιβλίο διαβάζω αρκετά για αυτό από πριν. 
Τα τρία αυτά βιβλία στα οποία θα αναφερθώ εν συνεχεία τα αγόρασα ενσυνείδητα διότι αποτελούν βιβλία της κλασσικής λογοτεχνίας και αναμφίβολα είναι αριστουργήματα. Τα σταμάτησα αφού πάλεψα αρκετό καιρό με αυτά μην έχοντας την υπομονή να τα συνεχίσω. 'Ένιωθα τόσο εγκλωβισμένος σε αυτά όσο και οι ήρωες αυτών των έργων. Αποφάσισα ότι ήταν καλό για την αναγνωστική υγεία μου να τα κλείσω και να τα αποθηκεύσω στο ράφι με την υπενθύμιση ότι ίσως να δυνόμουν να εμπλακώ με αυτά στο μέλλον. Βέβαια κάτι τέτοιο είναι αδύνατο πλέον διότι έχει περάσει καιρός από τότε και δεν θυμάμαι πρόσωπα και καταστάσεις, οπότε θα έπρεπε να τα ξεκινήσω από την αρχή!!!. Αλλά, να τα διαβάσω από την αρχή αποτελεί μία δύσκολη απόφαση διότι έχουν αποτυπωθεί στο υποσυνείδητο μου με αρνητικό πρόσημο.

Ποια είναι αυτά:

Το βιβλίο το είχε προσφέρει η εφημερίδα το Βήμα. Η ιστορία αφορά την ζωή του ήρωα Όσκαρ με το παιδικό μυαλό, με την τσιριχτή φωνή και το ταμπούρλο του στο μεσοπόλεμο και στον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο στην Γερμανία. Αλλά τι ζωή. Κάθε επεισόδιο στην ζωή του μία δυσκολία και ένας κόμπος για τον αναγνώστη. 
Ανήκει στην λογοτεχνική μορφή που αποκαλείται μαγικός ρεαλισμός και οφείλω να ομολογήσω ότι δεν μου αρέσει ως λογοτεχνική μίξη. Προτιμώ είτε ρεαλισμό είτε μαγεία. Σε κάθε περίπτωση μέσα από αυτό το έργο ο Γκράς κάνει και έναν αναστοχασμό στο ναζιστικό παρελθόν της Γερμανίας. Να σημειωθεί ότι είναι ένα έργο του 1959 όπου οι αναμνήσεις ήταν πολύ έντονες ακόμα.
 Το έφτασα μέχρι την σελίδα 386 από τις 636. Δεν νομίζω ότι θα επιδιώξω να το διαβάσω ή να το τελειώσω στο μέλλον.




Δίτομο έργο από τις πολύ καλές εκδόσεις του Εξάντα.
Το πρώτο τόμο τον διάβασα σχετικά εύκολα (579 σελίδες). Αλλά η ζωή του ήρωα Χάνς Κάστροπ και το γεγονός ότι δεν μπορούσε να απεγκλωβιστεί από την "αρρωστημένη" καθημερινότητα του σανατορίου στο δεύτερο τόμο με δυσκόλεψε σε σημείο να το σταματήσω στην σελίδα 252 (από τις 643 σελίδες)
Η περιπλάνηση του ήρωα στο σανατόριο στην Ελβετία πριν, κατά την διάρκεια και μετά τον Α΄Παγκόσμιο Πόλεμο με το χρόνο να κυλά απελπιστικά αργά και με το θάνατο από τις αρρώστιες συνεχώς παρόντα με κούρασε. Οι σχέσεις που ανέπτυσσε ο Χανς (φιλικές, ερωτικές, φιλολογικές) είχαν πάντα ως αναφορά την αρρώστια και τον θάνατο.

Μια κριτική που εντόπισα είναι η κάτωθι (http://www.critique.gr/index.php?&page=article&id=594). 
Αν αποφάσιζα να ξαναδιαβάσω το βιβλίο αυτό μάλλον θα το έκανα σε μεγαλύτερη ηλικία.



Το πύργο του Κάφκα τον είχε δώσει η Ελευθεροτυπία
Το ξεκίνησα με πάθος αναλογιζόμενος τα πολύ καλά στοιχεία των άλλων έργων του Κάφκα που είχα διαβάσει ("Δίκη" και "Μεταμόρφωση") κυριολεκτικά απνευστί... αλλά δεν... Η αέναη προσπάθεια του ήρωα Κ. να πάει στον Πύργο ήταν εξοντωτική για μένα. Δεν άντεξα. 

Θυμάμαι ότι είχα δει μία θεατρική εκδοχή του βιβλίου από τον σκηνοθέτη Μαρμαρινό στο θέατρο Θησείο το 2007 με τίτλο:  "Ποιος είναι ο κύριος Κέλερμαν και γιατί λέει όλα αυτά τα βρωμερά πράγματα για μένα; " - Βρήκα και ένα link για την παράσταση.



4. Ολοκληρώνοντας τα βιβλία ... εμμέσως.
Ωστόσο μου έμενε ανεκπλήρωτη η ανάγκη να δω πως τελειώνουν. Ένας τρόπος είναι η wikipedia αλλά και πάλι δεν σου διασφαλίζει ότι θα καταλάβεις πως τελείωσαν.... οπότε έμενε ένας τρόπος. Ο κινηματογράφος

Και ναι.
Και τα τρία βιβλία είχαν κινηματογραφικές εκδοχές τις οποίες αποφάσισα να δω για να κλείσω τις εκκρεμότητες μου με αυτά τα έργα.

Ιδού:
5.α. Το τενεκεδένιο ταμπούρλο.

Γερμανική ταινία από το 1979. Σχετικά καλή και όχι τόσο κουραστική. Και η κριτική είναι καλή.









5.β Το μαγικό βουνό


Γερμανική ταινία του 1982. Μέτρια αλλά πιο σύντομη από το βιβλίο.




5γ. Ο Πύργος


Γερμανική ταινία του 1997 σε σκηνοθεσία του πολύ καλού Haneke. 




6. Συνοψίζοντας
Είχα αποφασίσει να γράψω κάποια επιπλέον στοιχεία για αυτά τα βιβλία αλλά έχει περάσει αρκετός καιρός από την εποχή που τα είχα διαβάσει με συνέπεια να μην θυμάμαι το περιεχόμενο. Ωστόσο τόσο την βασική πλοκή όσο και κριτικές για τα βιβλία αυτά μπορεί κάποιος να βρει στο διαδίκτυο.
Αναμφίβολα είναι έργα της παγκόσμιας λογοτεχνίας και θεωρώ ότι αξίζει να διαβαστούν από όλους. Ωστόσο προϋποθέτουν κάποια ζητήματα:
1. Αναγνωστική εμπειρία διότι είναι δύσκολα έργα,
2. Χρόνο διαθέσιμο, υπομονή και περιβάλλον κατάλληλο για διάβασμα. Το κείμενο είναι συμπαγές χωρίς πολλούς διαλόγους και στα τρία βιβλία και γίνεται αναφορά (κυρίως στο μαγικό βουνό) σε δύσκολες φιλοσοφικές έννοιες.
3. Τέλος είναι έργα που δεν πρέπει να διακοπούν στο διάβασμά τους. Θα πρέπει να το πάρετε απόφαση ότι θα τα διαβάσετε μέχρι τέλους δίχως να τα σταματήσετε για κάποιο άλλο βιβλίο.

Σας εύχομαι καλύτερη τύχη από μένα.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τι είναι Προσήνεια

Τα άτομα που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία χαρακτηρίζονται κυρίως από την αγάπη και το ενδιαφέρον που δείχνουν στον συνάνθρωπο τους. Δείχνουν μεγάλη ευαισθησία απέναντι στον ανθρώπινο πόνο και πάντοτε δείχνουν μεγάλη θέληση για συνεργασία με τους γύρω τους. Εμπιστεύονται εύκολα τους άλλους ενώ πολύ σπάνια κάνουν κακή κριτική για άτομα που γνωρίζουν. Είναι άτομα που προσπαθούν και αποφεύγουν τις συγκρούσεις ενώ όταν έχουν διαφορές με άλλους προσπαθούν να βρουν μια συμβιβαστική λύση. Συνήθως Δεν τους αρέσει να μιλούν πολύ για τον εαυτό τους καθώς πιστεύουν ότι οι ίδιες τους οι πράξεις είναι αυτές που αναδεικνύουν την προσωπικότητα τους.

Φεουδαρχία, μια μεσαιωνική νοοτροπία

Εισαγωγή Ο J. Le Goff στο κείμενο του για την «Ιστορία των νοοτροπιών» αναρωτιέται: «Η φεουδαρχία, πάλι, τι είναι; Ένα σύνολο θεσμών, ένας τρόπος παραγωγής, ένα κοινωνικό σύστημα, ένας τύπος στρατιωτικής οργάνωσης; [1] » Ο Κ. Ράπτης αναφέρει ότι «ο όρος φεουδαλισμός χρησιμοποιήθηκε μεταγενέστερα και όχι από τους Ευρωπαίους του Μεσαίωνα για να δηλώσει ένα σύστημα σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων σε προσωπική βάση [2] ». Ο δε D. Nicholas [3] εκφράζει την άποψη ότι η φεουδαρχία δεν μπορεί να οριστεί ως «σύστημα». Αντίθετα προτιμά χρησιμοποιήσει τον όρο «φεουδαρχικές σχέσεις» ή «φεουδαρχικός δεσμός» ως πλαίσιο ρύθμισης των ανθρωπίνων σχέσεων όπου βασικό χαρακτηριστικό αποτελεί η υποτέλεια, «ο προσωπικός δεσμός ενός υποτελούς με έναν άρχοντα [4] ». Νοοτροπία τι είναι; Σύμφωνα με την λεξικογραφική ανάλυση στο κείμενο του J. Le Goff η νοοτροπία «δηλώνει το συλλογικό χρωματισμό του ψυχισμού, τον ιδιαίτερο τρόπο που νιώθει και σκέφτεται ένας λαός, μία ορισμένη ομάδα ανθρώπων [5] ». Σκοπός αυτή

Η σύγχρονη εποχή σύμφωνα με τους Bauman και Giddens

1. Εισαγωγή. Η νεωτερικότητα και η ύστερη νεωτερικότητα (ή κατά άλλους μετανεωτερικότητα ) αποτελούν δύο όρους στην κοινωνιολογική επιστήμη για τους οποίους καταναλώθηκε σημαντική πνευματική εργασία για τον προσδιορισμός τους. Αν θέλαμε να προσδιορίσουμε χρονικά τις δύο περιόδους θα τοποθετούσαμε την νεωτερικότητα από τον 15ο αιώνα έως και το 1945 με δομικά στοιχεία τον Διαφωτισμός, της πολιτικές επαναστάσεις, την βιομηχανική επανάσταση, την επιστημονική επανάσταση και το καπιταλιστικό σύστημα. Η ύστερη νεωτερικότητα αρχίζει από το 1945 και μετά με κύρια στοιχεία την κοινωνία της αφθονίας, την παγκοσμιοποίηση, την ανάπτυξη των μέσων μαζικής επικοινωνίας, την αλλαγή των χωρικών και χρονικών συντεταγμένων, τις συναλλαγές, την κινητικότητα του κεφαλαίου. Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης εργασίας θα αναφερθούμε στον τρόπο με τον οποίο ερμήνευσαν οι κοινωνιολόγοι Zygmunt Bauman (κεφάλαιο 2) και Anthony Giddens τις δύο αυτές περιόδους (κεφάλαιο 3). 2. Οι θέσεις του Bauman για την νεωτε