Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Γυναίκα, Έρωτας, Θάνατος

Τρία ποιήματα της ρομαντικής και νεο-ρεαλιστικής περιόδου που συσχετίζουν την γυναίκα με τον θάνατο και τον έρωτα. Η ανάλυση των ποιημάτων στο post με θέμα: "Ψύγματα ρομαντικής ποίηση"

Cesare Pavese : Ο θάνατος θά 'ρθει

Ο θάνατος θαρθεί και θάχει τα μάτια σου-

Αυτός ο θάνατος που ακοίμητος

απ' το πρωί ως το βράδυ μας ακολουθεί,

ανελέητος σαν παλιά τύψη,

σαν ένα ακατανόητο πάθος.

Τα μάτια σου θάναι ένας λόγος ανώφελος,

μια κραυγή που χάθηκε, μια σιωπή.

Έτσι, την ώρα που μονάχη σκύβεις

κάθε πρωί στον εαυτό σου,

Τα βλέπεις στον καθρέφτη. Και τη μέρα αυτή,

ω προσδοκία πολύτιμη, θα ξέρουμε κι εμείς

πως είσαι η ζωή, πως είσαι η άβυσσο.

Για τον καθένα ο θάνατος έχει ένα βλέμμα.

Ο θάνατος θαρθεί και θάχει τα μάτια σου.

Θάναι σα ν' απαρνιόμαστε ένα πάθος,

σα να κοιτάζουμε στο βάθος του καθρέφτη

το ανέβασμα κάποιου προσώπου πεθαμμένου,

ή σα ν' ακούμε ψίθυρους από χείλη κλειστά.

Σιωπηλοί, κατεβαίνουμε μέσα στην άβυσσο.

Cesare Pavese (μτφ. Τάκης Σινόπουλος),"Ο θάνατος θά 'ρθει" στον τόμο: Κλέωνος Παράσχου (επιμ), Ανθολογία της Ευρωπαϊκής και Αμερικανικής ποιήσεως, Πρόλογος Νάσος Βαγενάς, Αθήνα, εκδ. Παρουσία, 1999, σ. 299.

Charles Baudelaire: ΤΟ ΨΟΦΗΜΙ

Θυμάσαι, φως μου, εκείνο που αντικρύσαμε

κάποιο καλοκαιριάτικο πρωί τόσο γλυκό;

σ' ενός μονοπατιού το στρίψιμο κειτότανε

ένα ψοφίμι στα χαλίκια φριχτό!

Με πόδια σηκωμένα, σα γυναίκα ακόλαστη,

που φλόγα και φαρμάκια ο ίδρως της ξερνά,

άνοιγε την κοιλιά του τη δυσώδικη,

νωχελικά και κυνικά εκειδά!

Ο ήλιος πάνω στη σαπίλα αυτή αχτιδόλαμπε

για να την ψήσει όσο μπορούσε πιο πολύ,

να ξαναδώσει στη μεγάλη Φύση τρίδιπλα,

ό,τι είχε μια φορά συνθέσει αυτή.

Κι ο ουρανός κοιτούσε το λαμπρό το σκέλεθρο

σα λουλουδιού μια ολάνοιχτη καρδιά·

κι ήτανε τόση η δυσωδία, που 'νιωθες

να σου 'ρχεται στα χόρτα σα λιγοθυμιά.

Πάνω στη σάπια αυτή κοιλιά οι μύγες βούιζαν,

κι έβγαινε από κει μέσα μαύρη, η στρατιά

των σκουλικιών που σα λασπόνερο έτρεχε,

στα σάρκινα κουρέλια της, τα ζωντανά.

Κι όλ' αυτά ανέβαιναν, σαν κύμα και κατέβαιναν,

πετούσανε σα σπίθες λαμπερές,

και το ψοφίμι φουσκωμένο, λες, απ' άυλο φύσημα,

εζούσε σε μυριάδες τώρα δα ζωές.

Ζωές που ξέχυναν μια μουσική παράξενη,

σαν του νερού που τρέχει και του αγέρα τη φωνή,

ή σαν του σιταριού που ρυθμικά στο λιχνιστήρι του,

το γυροφέρνει ο λυχνιστής και το κουνεί.

Κι οι φόρμες σβήναν, μοιάζαν πια σαν όνειρο,

σα σχέδιο που ο καλλιτέχνης αρχινά,

και το ξεχάνει στο τελάρο μισοτέλειωτο,

αποτελειώνοντάς το μες το νου του μοναχά.

Πίσω απ' τα βράχια, κάποια σκύλα ανήσυχη

μας κοίταζε με μάτι όλο θυμό,

παραμονεύοντας να ξαναπάρει από το σκέλεθρο,

το κόκκαλο που άφησε πάνω στο φευγιό.

-Κι όμως θα γίνεις σαν και το ψοφίμι αυτό το απαίσιο,

σαν τη σαπίλα τούτη τη φριχτή,

αστέρι των ματιών μου κι ήλιε, εσύ, της πλάσης μου,

εσύ άγγελέ μου, αγάπη μου τρελή.

Ναι, τέτοια θα γενείς, στις χάρες, εσύ ρήγισσα,

όταν την ύστερη πνοή θ' αφήσεις της ζωής,

και πας κάτω απ' τα χόρτα, απ' την παχιά την άνθηση,

για να σαπίσεις πλάι στους σκελετούς της γης!

Πες στο σκουλίκι τότε, ωραία μου,

που θα σε τρώει με φιλιά, πως στην καρδιά,

τη φόρμα και τη θεία ουσία φύλαξα,

του έρωτά μου του αποσυνθεμένου πια!

Κάρολος Μπωντλαίρ, "To ψοφήμι", Tα άνθη του κακού, μτφ. Γ. Σημηριώτης, Αθήνα, εκδ. Xρυσή Δάφνη, χ.χ.έ. , σσ. 60-62

John Keats: La belle dame sans merci"

Ω καβαλλιέρε εσύ χλωμέ,

Μόνος τι νάχεις και γυρνάς;

Για κύτταξε, μαράθηκαν

Της λίμνης τα χορτάρια

Και τα πουλιά δεν κελαϊδούν.

Πώς είσαι τόσο σκυθρωπός

Κι αφανισμένος απ' τη λύπη;

Γεμίσαν οι κρυψώνες

Των ήσκιουρων σιτάρι

Κι ο θερισμός ετέλειωσε.

Στο μέτωπό σου βλέπω υγρό,

Με τη δροσιά του πυρετού

Της αγωνίας το κρίνο,

Και βλέπω πως θα ξεραθή

Στα μάγουλά σου απάνου

Το τριαντάφυλλο, που αχνό

Μαραίνεται ολοένα.

Μες τα λειβάδια αντάμωσα

Μια ωραία, πολύ ωραία,

Την κόρη κάποιας μάγισσας,

Είχεν ολόμαυρα μαλλιά

Κι αέρινα τα πόδια

Κ' είχε δυο μάτια μαγικά.

Κι' εγώ λουλούδια εταίριαξα

Στεφάνι των μαλλιώ της,

Βραχιόλι της ανθόπλεξα

Κι' ευωδιαστή μια ζώνη

Κι' έστρεψε και με κύτταξε

Και σαν να μ' αγαπούσε

Μου στέναξε γλυκά.

Στο γοργονάλαφρο άτι μου

Την έβαλα καβάλλα

Και τίποτε περσότερο

Δεν είδα όλη τη μέρα,

Γιατί γυρνούσε αντίπλευρα,

Και τραγουδούσε μόνον

ένα τραγούδι μαγικό.

Ρίζες στερνά μου μάζευε

Γλυκύτατες στη γέψη,

Και μέλι μου έφερνε άγριο,

Και σε μια γλώσσα αλλόκοτη,

Μώλεε, (πιστεύω), σ' αγαπώ.

Στη μαγική μ' ωδήγησε

Σπηλιά της, και με πόνο

Σε κλάψες αναλύθηκε

Και στεναγμούς, κ' εγώ

Με τέσσαρα φιλήματα

Της σφάλισα τα μάτια.

Κ' εκείνη μ' αποκοίμησεν

Εκεί, κι αλλοίμονό μου!

Νειρεύτηκα, κ' ήταν αυτό,

Το τελευταίο μου όνειρο,

Στου κρύου λόφου το πλευρό.

Χλωμούς ρηγάδες γύρω μου,

Χλωμά βασιλοπαίδια,

Χλωμούς καθώς ο θάνατος

Είδα πολεμιστάδες,

Να μου φωνάζουν: η άπονη

Σ' έχει πιασμένο σκλάβο.-

Τα πεθαμένα χείλη τους

Τάβλεπα στο σκοτάδι

Με αυτό το απαίσιο μήνυμα

Ν' ανοίγουνε πλατειά,

Και ξύπνησα και βρέθηκα

Στου κρύου λόφου την πλαγιά.

Γι αυτό γυρνώ τώρα χλωμός

Και μόνος, μολονόπου

Της λίμνης εμαράθηκαν

Τα χόρτα, και στα δέντρα

Δεν κελαϊδούν πουλιά.

John Keats, "La belle dame sans merci", στον τόμο: Μιλτιάδης Μαλακάσης, Ποιήματα, Αθήνα, εκδ. Ι. Ν. Σιδέρη, χ.χ.έ., σσ. 114-117.



Σχόλια

Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
identification for travel http://icej.eu/moving/moving-to-st-thomas-us-vi laguardia airport travel december 24th [url=http://icej.eu/decor/western-metal-home-decor-wholesale]western metal home decor wholesale[/url]
european travel airfare http://icej.eu/roofing/roofing-conveyors travel agents in malaysia sdn bhd [url=http://icej.eu/kitchens/stock-kitchens]immunization needed for travel[/url]
iowa city travel http://icej.eu/sunrooms/sunrooms-in-michigan trip tone travel sickness [url=http://icej.eu/decor/aviation-room-decor]aviation room decor[/url]
travel books http://icej.eu/kitchen/simply-good-kitchen cheapest uk travel insurance 20 [url=http://icej.eu/paving/miller-paving-corporate-office]eddie bauer glacier deluxe travel system[/url]
travel agent marketing ideas http://icej.eu/home/creative-home-remodeling swat student work and travel [url=http://icej.eu/decor/ocean-wall-decor]ocean wall decor[/url]
travel insurance uk holiday business travel insurance cheap http://icej.eu/storage/canning-and-food-storage-for-beginers cheap flight travel world cruise [url=http://icej.eu/paving/asphalt-paving-in-georiga]foreign travel jyotish[/url]
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
marrakech argane face cream pharmacy http://icepharmacy.in/cellulite/retinol-cellulite massachusetts college of pharmacy boston ma [url=http://icepharmacy.in/oily-skin/prevent-oily-eyelids]prevent oily eyelids[/url]
california board pharmacy tech license revoked http://icepharmacy.in/rhinoplasty/rhinoplasty-journal theresa pharmacy 2 [url=http://icepharmacy.in/atkins/the-atkins-diet-side-effects]pharmacy abbrevation taken at bedtime[/url]
matthew dolan cvs pharmacy http://icepharmacy.in/hair-loss-site/causes-of-sudden-hair-loss walgreens pharmacy dade city florida [url=http://icepharmacy.in/abdominal/fitness-exercise-care-equipment-and-personal-abdominal]fitness exercise care equipment and personal abdominal[/url]
phentermine a 159 usa pharmacy http://icepharmacy.in/hair/disadvantages-of-laser-hair-removal park pharmacy el sobrante ca [url=http://icepharmacy.in/body-building/body-building-and-shaping]college of pharmacy in ny[/url]
theresa pharmacy 2 http://icepharmacy.in/facial/unwanted-facial-hair-removal pharmacy dur definition [url=http://icepharmacy.in/ayurveda/alternative-health-in-addison]alternative health in addison[/url]
pharmacy solutions illinois http://icepharmacy.in/nutrition/nutrition-and-health-research prosperity pharmacy [url=http://icepharmacy.in/liposuction/tumescent-liposuction-suffolk-county]pharmacy internship illinois[/url]

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τι είναι Προσήνεια

Τα άτομα που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία χαρακτηρίζονται κυρίως από την αγάπη και το ενδιαφέρον που δείχνουν στον συνάνθρωπο τους. Δείχνουν μεγάλη ευαισθησία απέναντι στον ανθρώπινο πόνο και πάντοτε δείχνουν μεγάλη θέληση για συνεργασία με τους γύρω τους. Εμπιστεύονται εύκολα τους άλλους ενώ πολύ σπάνια κάνουν κακή κριτική για άτομα που γνωρίζουν. Είναι άτομα που προσπαθούν και αποφεύγουν τις συγκρούσεις ενώ όταν έχουν διαφορές με άλλους προσπαθούν να βρουν μια συμβιβαστική λύση. Συνήθως Δεν τους αρέσει να μιλούν πολύ για τον εαυτό τους καθώς πιστεύουν ότι οι ίδιες τους οι πράξεις είναι αυτές που αναδεικνύουν την προσωπικότητα τους.

Φεουδαρχία, μια μεσαιωνική νοοτροπία

Εισαγωγή Ο J. Le Goff στο κείμενο του για την «Ιστορία των νοοτροπιών» αναρωτιέται: «Η φεουδαρχία, πάλι, τι είναι; Ένα σύνολο θεσμών, ένας τρόπος παραγωγής, ένα κοινωνικό σύστημα, ένας τύπος στρατιωτικής οργάνωσης; [1] » Ο Κ. Ράπτης αναφέρει ότι «ο όρος φεουδαλισμός χρησιμοποιήθηκε μεταγενέστερα και όχι από τους Ευρωπαίους του Μεσαίωνα για να δηλώσει ένα σύστημα σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων σε προσωπική βάση [2] ». Ο δε D. Nicholas [3] εκφράζει την άποψη ότι η φεουδαρχία δεν μπορεί να οριστεί ως «σύστημα». Αντίθετα προτιμά χρησιμοποιήσει τον όρο «φεουδαρχικές σχέσεις» ή «φεουδαρχικός δεσμός» ως πλαίσιο ρύθμισης των ανθρωπίνων σχέσεων όπου βασικό χαρακτηριστικό αποτελεί η υποτέλεια, «ο προσωπικός δεσμός ενός υποτελούς με έναν άρχοντα [4] ». Νοοτροπία τι είναι; Σύμφωνα με την λεξικογραφική ανάλυση στο κείμενο του J. Le Goff η νοοτροπία «δηλώνει το συλλογικό χρωματισμό του ψυχισμού, τον ιδιαίτερο τρόπο που νιώθει και σκέφτεται ένας λαός, μία ορισμένη ομάδα ανθρώπων [5] ». Σκοπός αυτή

Η σύγχρονη εποχή σύμφωνα με τους Bauman και Giddens

1. Εισαγωγή. Η νεωτερικότητα και η ύστερη νεωτερικότητα (ή κατά άλλους μετανεωτερικότητα ) αποτελούν δύο όρους στην κοινωνιολογική επιστήμη για τους οποίους καταναλώθηκε σημαντική πνευματική εργασία για τον προσδιορισμός τους. Αν θέλαμε να προσδιορίσουμε χρονικά τις δύο περιόδους θα τοποθετούσαμε την νεωτερικότητα από τον 15ο αιώνα έως και το 1945 με δομικά στοιχεία τον Διαφωτισμός, της πολιτικές επαναστάσεις, την βιομηχανική επανάσταση, την επιστημονική επανάσταση και το καπιταλιστικό σύστημα. Η ύστερη νεωτερικότητα αρχίζει από το 1945 και μετά με κύρια στοιχεία την κοινωνία της αφθονίας, την παγκοσμιοποίηση, την ανάπτυξη των μέσων μαζικής επικοινωνίας, την αλλαγή των χωρικών και χρονικών συντεταγμένων, τις συναλλαγές, την κινητικότητα του κεφαλαίου. Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης εργασίας θα αναφερθούμε στον τρόπο με τον οποίο ερμήνευσαν οι κοινωνιολόγοι Zygmunt Bauman (κεφάλαιο 2) και Anthony Giddens τις δύο αυτές περιόδους (κεφάλαιο 3). 2. Οι θέσεις του Bauman για την νεωτε