Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Άγγλοι συγγραφείς μυστηρίου

Τα πρώτα βιβλία ενηλίκων που διάβασα στα 12-13 μου ήταν αποκλειστικά βιβλία μυστηρίου. Σχεδόν όλα τα βιβλία της Agatha Christie και του Arthur Conan Doyle πέρασαν από τα χέρια μου εκείνη την περίοδο. Η πλοκή, οι χαρακτήρες που εμπλέκονται και άνηκαν συνήθως στην αστική ή την αριστοκρατική τάξη, η περιγραφή των Αγγλικών πόλεων και της αγγλικής υπαίθρου της δεκαετίας του 1930, αλλά κυρίως οι ιδιόρρυθμοι πρωταγωνιστές Sherlock Holmes, Hercule Poirot, Mss Marple μου είχαν προκαλέσει μία έντονη οικειότητα. Όλες τις ιστορίες των δύο αυτών συγγραφέων της "ρούφηξα" κυριολεκτικά. Ήταν μία από τις καλύτερες αναγνωστικές περιόδους μου.
Τώρα θα μου πείτε πως και θυμήθηκα τους συγκεκριμένους συγγραφείς αυτήν την περίοδο. Σχετίζεται με ένα κείμενο από το βιβλίο "Η εποχή των Άκρων" του Άγγλου ιστορικού Eric Hobsbawm που διαβάζω αυτή την περίοδο και το οποίο αναφερόταν σε αυτού του είδους την λογοτεχνία. Η περιγραφή του Hobsbawm είναι επεξηγηματική σε ένα βαθμό για ποιο λόγο μου άρεσαν αυτοί οι ήρωες που κακά τα ψέματα έχουν φτάσει να αποτελούν πολιτισμικό μνημείο για τους Άγγλους.
Αντιγράφω:
"Οι βρετανικές αστυνομικές ιστορίες μυστηρίου αφορούσαν σχεδόν αποκλειστικά φόνους - μυστήρια που για την λύση τους απαιτείται κάποια ευστροφία. Ήταν δύσκολα σταυρόλεξα με αινιγματικά στοιχεία. Μπορούμε καλύτερα να καταλάβουμε το είδος αυτό αν το εξετάσουμε από την σκοπιά μίας περίεργης επίκλησης προς μία κοινωνική τάξη πραγμάτων η οποία βρίσκεται υπό απειλή αλλά δεν έχει ακόμα καταρρεύσει. Ο φόνος που είναι σχεδόν το μοναδικό έγκλημα που μπορεί να κινητοποιήσει τον ντετέκτιβ, εισβάλει βίαια μέσα σε ένα χαρακτηριστικά οργανωμένο και καθώς πρέπει περιβάλλον - σπίτι στην εξοχή ή κάποιος οικείος επαγγελματικό περίγυρος - και ο ένοχος αναζητείται σε ένα από κείνα τα σάπια μήλα που απλώς επιβεβαιώνουν ότι τα υπόλοιπα είναι γερά. Η τάξη αποκαθίσταται μέσω τη λογικής που ο ντετέκτιβ εφαρμόζει για να επιλύσει το πρόβλημα, ο οποίος εκπροσωπεί αυτόν τον ίδιο περίγυρο. Έτσι εξηγείται μάλλον η εμμονή στον ιδιωτικό ντετέκτιβ σε αντίθεση με τους αστυνομικούς που δεν ανήκουν στην μεσαία ή την ανώτερη τάξη."
(Eric Hobsbawm, "Η εποχή των Άκρων", εκδόσεις Θεμέλιο, μτφρ. Καπετανγιάνης Β., Αθήνα 2004, σελ. 251)



Σχόλια

Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
thanks for sharing...

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η βυζαντινή κοινωνική διαστρωμάτωση

Εισαγωγή Η Βυζαντινή Αυτοκρατορία (330-1453) υπήρξε μία από τις πλέον μακραίωνες κρατικές δομές στην μέχρι τώρα ανθρώπινη καταγεγραμμένη ιστορία επιβιώνοντας χάρη στον πολιτισμό που είχε αναπτύξει. Στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής του το Βυζάντιο στηρίχθηκε σε ένα συγκεντρωτικό σύστημα εξουσίας στο οποίο ο αυτοκράτορας είχε τον πλήρη έλεγχο. Ήταν ένα σύστημα πανίσχυρης πολιτικής διακυβέρνησης το οποίο μέχρι και τις αρχές του 11ου αιώνα ενεργούσε σε έναν «ενοποιημένο πολιτισμικά χώρο, με δημογραφική επάρκεια, ανεπτυγμένη οικονομία, υψηλού βαθμού κοινωνική και πολιτική οργάνωση και πολλούς εγγράμματους ανθρώπους ». Η βυζαντινή αυτοκρατορία διακρίνεται από τους ιστορικούς τους Βυζαντίου σε τρεις περιόδους: Την Πρώιμη που άρχεται το 330 με την μεταφορά της πρωτεύουσας από την Ρώμη στην Κωνσταντινούπολη από τον Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο (324-337 ) έως και το 610 όπου με την ανάληψη της ηγεσίας από τον Ηράκλειο (610-641) επέρχεται η αναδιάρθρωση της αυτοκρατορίας. Την μέση περίοδο από το 610

Φεουδαρχία, μια μεσαιωνική νοοτροπία

Εισαγωγή Ο J. Le Goff στο κείμενο του για την «Ιστορία των νοοτροπιών» αναρωτιέται: «Η φεουδαρχία, πάλι, τι είναι; Ένα σύνολο θεσμών, ένας τρόπος παραγωγής, ένα κοινωνικό σύστημα, ένας τύπος στρατιωτικής οργάνωσης; [1] » Ο Κ. Ράπτης αναφέρει ότι «ο όρος φεουδαλισμός χρησιμοποιήθηκε μεταγενέστερα και όχι από τους Ευρωπαίους του Μεσαίωνα για να δηλώσει ένα σύστημα σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων σε προσωπική βάση [2] ». Ο δε D. Nicholas [3] εκφράζει την άποψη ότι η φεουδαρχία δεν μπορεί να οριστεί ως «σύστημα». Αντίθετα προτιμά χρησιμοποιήσει τον όρο «φεουδαρχικές σχέσεις» ή «φεουδαρχικός δεσμός» ως πλαίσιο ρύθμισης των ανθρωπίνων σχέσεων όπου βασικό χαρακτηριστικό αποτελεί η υποτέλεια, «ο προσωπικός δεσμός ενός υποτελούς με έναν άρχοντα [4] ». Νοοτροπία τι είναι; Σύμφωνα με την λεξικογραφική ανάλυση στο κείμενο του J. Le Goff η νοοτροπία «δηλώνει το συλλογικό χρωματισμό του ψυχισμού, τον ιδιαίτερο τρόπο που νιώθει και σκέφτεται ένας λαός, μία ορισμένη ομάδα ανθρώπων [5] ». Σκοπός αυτή

Τι είναι Προσήνεια

Τα άτομα που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία χαρακτηρίζονται κυρίως από την αγάπη και το ενδιαφέρον που δείχνουν στον συνάνθρωπο τους. Δείχνουν μεγάλη ευαισθησία απέναντι στον ανθρώπινο πόνο και πάντοτε δείχνουν μεγάλη θέληση για συνεργασία με τους γύρω τους. Εμπιστεύονται εύκολα τους άλλους ενώ πολύ σπάνια κάνουν κακή κριτική για άτομα που γνωρίζουν. Είναι άτομα που προσπαθούν και αποφεύγουν τις συγκρούσεις ενώ όταν έχουν διαφορές με άλλους προσπαθούν να βρουν μια συμβιβαστική λύση. Συνήθως Δεν τους αρέσει να μιλούν πολύ για τον εαυτό τους καθώς πιστεύουν ότι οι ίδιες τους οι πράξεις είναι αυτές που αναδεικνύουν την προσωπικότητα τους.