Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μία σκηνή σε μία ταινία

Η ταινία:
ΚΡΥΜΜΕΝΟΣ
CACHE Σινεφίλ 2005 (Έγχρ.) Διάρκεια: 117'
Γαλλο-αυστριακή ταινία σε σκηνοθεσία Μίκαελ Χάνεκε, με τους: Ντανιέλ Οτέιγ, Ζιλιέτ Μπινός, Ανί Ζιραρντό, Ντανιέλ Ντιβάλ
Η οικογενειακή ζωή του Ζορζ διαταράσσεται από την αποστολή βιντεοκασετών με αδιάφορο περιεχόμενο (η εξωτερική θέα του σπιτιού τους), που όμως μαρτυρούν ότι κάποιος τους παρακολουθεί συνεχώς. Ο Ζορζ υποψιάζεται ότι δράστης είναι ενδεχομένως ένας Αλγερινός τον οποίο έχει να δει από την παιδική ηλικία: στη δεκαετία του '60 οι γονείς του ήθελαν να τον υιοθετήσουν, αλλά μια δική του ψεύτικη κατηγορία τον έστειλε σε κρατικό ίδρυμα. Βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Καννών 2005.

Η σκηνή: Ο Γάλλος λευκός μεσήλικας ήρωας ( Ζορζ ), καλλιεργημένος και επιτυχημένος επαγγελματικά με μία ιδανική ζωή και οικογένεια, μαζί με την συζυγό του βγαίνουν από το κτίριο της αστυνομίας. Όντας έτοιμοι να διασχίσουν τον δρόμο κυττάνε δεξιά μήπως έρχεται κάποιο αυτοκίνητο. Βλέποντας ότι ο δρόμος είναι άδειος ο Ζορζ αποφασίσει να τον διασχίσει όταν πέφτει πάνω του ένας έγχρωμος ποδηλάτης ο οποίος ερχόταν από την αντίθετη κατεύθυνση. Ο Ζόρζ τον βρίζει. Ο έγχρωμος Γάλλος ποδηλάτης αφήνει το ποδήλατο και στρέφεται εναντίον του Ζορζ. Παρά το γεγονός ότι έχει άδικο, ότι βρίσκεται έξω από το αστυνομικό τμήμα, ότι αν συλληφθεί θα μπεί στην φυλακή ρισκάρει. Ο ποδηλάτης ρισκάρει απαιτώντας να ανακαλέσει ο Ζόρζ την βρισιά. Ρισκάρει για την αξιοπρέπεια που του έχει απομείνει αψηφώντας τους κανόνες και τους νόμους που έχουν φτιαχτεί για άλλους, για αυτούς που τόσο απλόχερα η Γαλλική κοινωνία παρέχει πλούτη, μόρφωση, κοινωνικό status. Ο Ζόρζ του ζητά να αποδεχθεί ότι ήταν παράνομος, ο άλλος αρνείται. Η εκτόνωση της έντασης αποσωβείται μετά από παρέμβαση της συζύγου. Το ζευγάρι κατευθύνεται προς το υπερπολυτελές αυτοκινητό τους, με τον Ζόρζ να δείχνει νικημένος και αδικημένος, κάτω από το βλέμμα του έγχρωμου ποδηλάτη που δείχνει ικανοποιημένο από την ελάσσονα νίκη του.

Σημείωση: Η Γαλλία του σήμερα από το βλέμμα ενός ακτιβιστή Αυστριακού σκηνοθέτη.

Links: Πολύ καλό debate γίνεται στο Αθηνόραμα για το περιεχόμενο της ταινίας: http://www.athinorama.gr/cinema/votes/default.asp?id=7800
Σημαντική πληροφόριση για την ταινία στο: http://www.bfi.org.uk/sightandsound/feature/49266/

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η βυζαντινή κοινωνική διαστρωμάτωση

Εισαγωγή
Η Βυζαντινή Αυτοκρατορία (330-1453) υπήρξε μία από τις πλέον μακραίωνες κρατικές δομές στην μέχρι τώρα ανθρώπινη καταγεγραμμένη ιστορία επιβιώνοντας χάρη στον πολιτισμό που είχε αναπτύξει. Στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής του το Βυζάντιο στηρίχθηκε σε ένα συγκεντρωτικό σύστημα εξουσίας στο οποίο ο αυτοκράτορας είχε τον πλήρη έλεγχο. Ήταν ένα σύστημα πανίσχυρης πολιτικής διακυβέρνησης το οποίο μέχρι και τις αρχές του 11ου αιώνα ενεργούσε σε έναν «ενοποιημένο πολιτισμικά χώρο, με δημογραφική επάρκεια, ανεπτυγμένη οικονομία, υψηλού βαθμού κοινωνική και πολιτική οργάνωση και πολλούς εγγράμματους ανθρώπους ».
Η βυζαντινή αυτοκρατορία διακρίνεται από τους ιστορικούς τους Βυζαντίου σε τρεις περιόδους: Την Πρώιμη που άρχεται το 330 με την μεταφορά της πρωτεύουσας από την Ρώμη στην Κωνσταντινούπολη από τον Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο (324-337 ) έως και το 610 όπου με την ανάληψη της ηγεσίας από τον Ηράκλειο (610-641) επέρχεται η αναδιάρθρωση της αυτοκρατορίας. Την μέση περίοδο από το 610 …

Εμπειριστές και Ορθολογιστές τον 17ο αιώνα

Εισαγωγή

«Από την στιγμή που αμφισβητείς, σκέπτεσαι.
Και αν σκέπτεσαι θα πει πως υπάρχεις»
Καρτέσιος

Κατά τον 17ο αιώνα μεταβάλλονται οι σκοποί και τα ενδιαφέροντα της φιλοσοφίας και συνάδουν με την επικράτηση της νέας επιστήμης. Οι κατακτήσεις της πειραματικής μεθόδου οδήγησαν την επιστήμη στο να αποτελέσει την κύρια δύναμη για την πρόοδο της κοινωνίας. Η φιλοσοφία πλέον ακολουθεί σε δευτερεύον ρόλο και διαμορφώνεται μία νέα σχέση μεταξύ των δύο αυτών διανοητικών κόσμων.
Η επιστήμη αποβάλει την εξάρτηση της από την μεταφυσική τέμνοντας τους δεσμούς της με την φιλοσοφία, συνάπτοντας νέες σχέσεις μαζί της και εξαναγκάζοντας την να την ακολουθεί μετατρεπόμενη σε «θεραπαινίδα της[1]». Η φιλοσοφία μετασχηματίζεται πλέον σε επιστημολογία και «προσπαθεί να περιγράψει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το ανθρώπινο λογικό[2]», έχοντας απολέσει τον μεταφυσικό της λόγο, χάνοντας και το δικαίωμα να καθορίζει την νομοτέλεια του φυσικού γίγνεσθαι.
Στα πλαίσια αυτής της εργασίας θα παρουσιαστεί ο τρόπος …

Το κοινωνικό συμβόλαιο: Hobbes εναντίον Locke

«... να διαθέσω τη δικαιοσύνη και την αιδημοσύνη
Μεταξύ των ανθρώπων ήν να την διανείμω σε όλους;»
«Σε όλους» είπε ο Ζεύς, «και όλοι να μετέχουν
Γιατί, αν ολίγοι μετέχουν σε αυτές
Είναι αδύνατον να υπάρξουν πόλεις»
Πλάτωνας
«Από αυτά φανερώνεται ότι η πόλις είναι κάτι κατά φύσιν,
Και ότι ο άνθρωπος είναι από την φύση του πολιτικό ζώον»
Αριστοτέλης

Εισαγωγή Υπήρξεμία ανάγκη να βρεθεί ένας τρόπος ώστε η πολιτική εξουσία του κυβερνώντος και η πολιτική υποχρέωση του κυβερνώμενου να νομιμοποιηθούν. Να υπάρξει ένα σύνολο κανόνων κοινά αποδεκτών που να έχουν συμφωνηθεί εκατέρωθεν και να διέπουν τις μεταξύ των σχέσεις, υποχρεώσεις και δεσμεύσεις. Παρά το γεγονός ότι αρκετοί στοχαστές από την εποχή των Πλάτωνα (427-347 π.Χ) και Αριστοτέλη (384-322 π.Χ) προσπάθησαν να οριοθετήσουν την ανάγκη ύπαρξης της πολιτικής κοινωνίας, όλες οι θεωρίες αναφορικά με τον τεχνητό τρόπο παραγωγής της πολιτικής κοινωνίας μέσω μίας συνθήκης δεν υπήρξαν αρκούντως επεξεργασμένες και δεν εισχώρησαν σε βάθος προς μία συνεκτική…