Η ταινία:
ΚΡΥΜΜΕΝΟΣ
CACHE Σινεφίλ 2005 (Έγχρ.) Διάρκεια: 117'
Γαλλο-αυστριακή ταινία σε σκηνοθεσία Μίκαελ Χάνεκε, με τους: Ντανιέλ Οτέιγ, Ζιλιέτ Μπινός, Ανί Ζιραρντό, Ντανιέλ Ντιβάλ
Η οικογενειακή ζωή του Ζορζ διαταράσσεται από την αποστολή βιντεοκασετών με αδιάφορο περιεχόμενο (η εξωτερική θέα του σπιτιού τους), που όμως μαρτυρούν ότι κάποιος τους παρακολουθεί συνεχώς. Ο Ζορζ υποψιάζεται ότι δράστης είναι ενδεχομένως ένας Αλγερινός τον οποίο έχει να δει από την παιδική ηλικία: στη δεκαετία του '60 οι γονείς του ήθελαν να τον υιοθετήσουν, αλλά μια δική του ψεύτικη κατηγορία τον έστειλε σε κρατικό ίδρυμα. Βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Καννών 2005.
Η σκηνή: Ο Γάλλος λευκός μεσήλικας ήρωας ( Ζορζ ), καλλιεργημένος και επιτυχημένος επαγγελματικά με μία ιδανική ζωή και οικογένεια, μαζί με την συζυγό του βγαίνουν από το κτίριο της αστυνομίας. Όντας έτοιμοι να διασχίσουν τον δρόμο κυττάνε δεξιά μήπως έρχεται κάποιο αυτοκίνητο. Βλέποντας ότι ο δρόμος είναι άδειος ο Ζορζ αποφασίσει να τον διασχίσει όταν πέφτει πάνω του ένας έγχρωμος ποδηλάτης ο οποίος ερχόταν από την αντίθετη κατεύθυνση. Ο Ζόρζ τον βρίζει. Ο έγχρωμος Γάλλος ποδηλάτης αφήνει το ποδήλατο και στρέφεται εναντίον του Ζορζ. Παρά το γεγονός ότι έχει άδικο, ότι βρίσκεται έξω από το αστυνομικό τμήμα, ότι αν συλληφθεί θα μπεί στην φυλακή ρισκάρει. Ο ποδηλάτης ρισκάρει απαιτώντας να ανακαλέσει ο Ζόρζ την βρισιά. Ρισκάρει για την αξιοπρέπεια που του έχει απομείνει αψηφώντας τους κανόνες και τους νόμους που έχουν φτιαχτεί για άλλους, για αυτούς που τόσο απλόχερα η Γαλλική κοινωνία παρέχει πλούτη, μόρφωση, κοινωνικό status. Ο Ζόρζ του ζητά να αποδεχθεί ότι ήταν παράνομος, ο άλλος αρνείται. Η εκτόνωση της έντασης αποσωβείται μετά από παρέμβαση της συζύγου. Το ζευγάρι κατευθύνεται προς το υπερπολυτελές αυτοκινητό τους, με τον Ζόρζ να δείχνει νικημένος και αδικημένος, κάτω από το βλέμμα του έγχρωμου ποδηλάτη που δείχνει ικανοποιημένο από την ελάσσονα νίκη του.
Σημείωση: Η Γαλλία του σήμερα από το βλέμμα ενός ακτιβιστή Αυστριακού σκηνοθέτη.
Links: Πολύ καλό debate γίνεται στο Αθηνόραμα για το περιεχόμενο της ταινίας: http://www.athinorama.gr/cinema/votes/default.asp?id=7800
Σημαντική πληροφόριση για την ταινία στο: http://www.bfi.org.uk/sightandsound/feature/49266/
ΚΡΥΜΜΕΝΟΣ
CACHE Σινεφίλ 2005 (Έγχρ.) Διάρκεια: 117'
Γαλλο-αυστριακή ταινία σε σκηνοθεσία Μίκαελ Χάνεκε, με τους: Ντανιέλ Οτέιγ, Ζιλιέτ Μπινός, Ανί Ζιραρντό, Ντανιέλ Ντιβάλ
Η οικογενειακή ζωή του Ζορζ διαταράσσεται από την αποστολή βιντεοκασετών με αδιάφορο περιεχόμενο (η εξωτερική θέα του σπιτιού τους), που όμως μαρτυρούν ότι κάποιος τους παρακολουθεί συνεχώς. Ο Ζορζ υποψιάζεται ότι δράστης είναι ενδεχομένως ένας Αλγερινός τον οποίο έχει να δει από την παιδική ηλικία: στη δεκαετία του '60 οι γονείς του ήθελαν να τον υιοθετήσουν, αλλά μια δική του ψεύτικη κατηγορία τον έστειλε σε κρατικό ίδρυμα. Βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Καννών 2005.
Η σκηνή: Ο Γάλλος λευκός μεσήλικας ήρωας ( Ζορζ ), καλλιεργημένος και επιτυχημένος επαγγελματικά με μία ιδανική ζωή και οικογένεια, μαζί με την συζυγό του βγαίνουν από το κτίριο της αστυνομίας. Όντας έτοιμοι να διασχίσουν τον δρόμο κυττάνε δεξιά μήπως έρχεται κάποιο αυτοκίνητο. Βλέποντας ότι ο δρόμος είναι άδειος ο Ζορζ αποφασίσει να τον διασχίσει όταν πέφτει πάνω του ένας έγχρωμος ποδηλάτης ο οποίος ερχόταν από την αντίθετη κατεύθυνση. Ο Ζόρζ τον βρίζει. Ο έγχρωμος Γάλλος ποδηλάτης αφήνει το ποδήλατο και στρέφεται εναντίον του Ζορζ. Παρά το γεγονός ότι έχει άδικο, ότι βρίσκεται έξω από το αστυνομικό τμήμα, ότι αν συλληφθεί θα μπεί στην φυλακή ρισκάρει. Ο ποδηλάτης ρισκάρει απαιτώντας να ανακαλέσει ο Ζόρζ την βρισιά. Ρισκάρει για την αξιοπρέπεια που του έχει απομείνει αψηφώντας τους κανόνες και τους νόμους που έχουν φτιαχτεί για άλλους, για αυτούς που τόσο απλόχερα η Γαλλική κοινωνία παρέχει πλούτη, μόρφωση, κοινωνικό status. Ο Ζόρζ του ζητά να αποδεχθεί ότι ήταν παράνομος, ο άλλος αρνείται. Η εκτόνωση της έντασης αποσωβείται μετά από παρέμβαση της συζύγου. Το ζευγάρι κατευθύνεται προς το υπερπολυτελές αυτοκινητό τους, με τον Ζόρζ να δείχνει νικημένος και αδικημένος, κάτω από το βλέμμα του έγχρωμου ποδηλάτη που δείχνει ικανοποιημένο από την ελάσσονα νίκη του.
Σημείωση: Η Γαλλία του σήμερα από το βλέμμα ενός ακτιβιστή Αυστριακού σκηνοθέτη.
Links: Πολύ καλό debate γίνεται στο Αθηνόραμα για το περιεχόμενο της ταινίας: http://www.athinorama.gr/cinema/votes/default.asp?id=7800
Σημαντική πληροφόριση για την ταινία στο: http://www.bfi.org.uk/sightandsound/feature/49266/
Σχόλια