Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Οι ίδιες και οι διαφορετικές ημέρες της ζωής μας

[...] Αν με ρωτήσεις πως είναι οι άνθρωποι εδώ, τότε θα πρέπει να σου απαντήσω: Όπως παντού! Στο ανθρώπινο γένος υπάρχει μια ομοιομορφία. Οι περισσότεροι εργάζονται το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου τους για να ζήσουν και το ελάχιστο της ελευθερίας που τους απομένει τους φοβίζει τόσο πολύ, που αναζητούν κάθε τρόπο να απαλλαγούν απ' αυτό..[...]

Goethe, Τα πάθη του νεαρού Βέρθερου

Είναι κάτι μέρες που είναι ίδιες με τις υπόλοιπες, απαράλλακτες δημιουργώντας ένα αίσθημα ρουτίνας. Περπατάω κάθε μέρα την ίδια διαδρομή, πηγαίνοντας στο ίδιο κτήριο, κάθομαι στο ίδιο γραφείο, έχω το ίδιο αντικείμενο, την ίδια θέα, όλα τα ίδια. Απελπισμένος και αναλογιζόμενος ότι τίποτα δεν αλλάζει στην ζωή μου καταπνίγω τα συναισθήματα, βυθίζομαι σε μία μελαγχολία, επιδιώκω την εσωστρέφεια.

Είναι κάτι μέρες που προσπαθώ να είναι διαφορετικές από τις υπόλοιπες. Η Κυριακή ως ημέρα είναι διαφορετική από τις άλλες, είναι μία μέρα που θέλω να την ζω από την αρχή της μέχρι το τέλος της όλη, γεμάτη, πλούσια, ζωντανή. Και το βράδυ της αναπολώντας τον στίχο "... δεν θέλω να πικραίνεσαι τις Κυριακές τα βράδυα", να ηχεί τόσο παράτερος.

Την Κυριακή το αποφάσισα και βγήκα από νωρίς μία βόλτα, με παρέα διότι τον τελευταίο καιρό την έχω βαθιά ανάγκη την διαδικασία κοινωνικοποίησης. Ανεβαίνοντας την οδό Δράκου από τον Σταθμό του μετρό στο Φιξ σε 5 λεπτά βρισκόμουν στο πάρκο του Φιλοπάππου. Η μικρή πεζοπορία μέχρι το Θησείο ήταν εξαιρετική. Φτάνοντας στο Θησείο έκανα δεξιά και κατέβηκα προς την Σύναξη των Μικροπωλητών του Κυριακάτικου Παζαριού της Πλατείας της Κορεάτικης Αγοράς (!!! απίστευτος τίτλος για πλατεία στο Κέντρο της Αθήνας). Περιεργάστηκα διάφορα παλαιά πράγματα, αραδιασμένα παράταιρα πάνω σε μουσαμάδες, βιβλία παλιά, αφίσες αλλά και περιοδικά, κινητά και οτιδήποτε μπορεί να βάλει ο νους του σύγχρονου ανθρώπου. Περιεργαζόμενος έπεσε το μάτι μου πάνω σε ένα βιβλίο.

Ο Διάλογος:

"Πόσο κάνει αυτό;" είπα κρατώντας στο χέρι ένα αντίτυπο του "Τάδε έφη Ζαρατούστρα" του Νίτσε.

"Αυτό; είναι δερματόδετο. κάνει 3 Ευρώ. το πήρα 2 στο πουλάω 3",

αποκρίθηκε ο μικροπωλητής προφανώς αγνοώντας την λογοτεχνική και οποία άλλη αξία του έργου του Νίτσε. (Και γιατί να την ξέρει άλλωστε; Δεν συμβάλει στην καθημερινότητα του, δεν κερδίζει από την γνώση αυτή.)

Μέσα μου ξαφνικά άστραψε το διαολάκι των comics που σε προτρέπει να γίνει τσιγκούνης "Δώσε 2 Eura και πάρτο. Για αυτόν είναι ένα αντικείμενο προς πώληση"... Ακούω τον εαυτό μου να εκστομίζει: "Θέλεις 2 Ευρώ;"

Ο μικροπωλητής μου το ζητάει, το ανοίγει και το περιεργάζεται. "Είναι του 1958, φίλε μου. άντε δώσε 2.5 Ευρώ". Ικανοποιημένος για το παζάρι μου του έδωσα 2.5 ευρώ αποκτώντας ένα δερματόδετο αντίτυπο του "Τάδε έφη Ζαρατούστρα" του Νίτσε, έκδοσης 1958 σε μετάφραση Αρη Δικταίου. Τώρα θα πρέπει να το διαβάσω. (λίγο δύσκολο μου φαίνεται αυτό).


Συνεχίσαμε την Πειραιώς προς το Μουσείο Μπενάκη. Αναδρομική έκθεση του ζωγράφου Πανιάρα. Το Μπενάκη μου προκαλεί αντικρουόμενα αισθήματα. Ένας τσιμεντένιος γίγαντας που φιλοξενεί τόσο ενδιαφέροντα έργα. Ο Πανιάρας δεν με ενθουσίασε τόσο. Η πρώτη περίοδος του (1950-1970) ήταν όντως εξαιρετική, καλοδουλεμένα έργα, προσοχή στην κάθε λεπτομέρεια. Η δεύτερη και σύγχρονη περίοδος του δεν μου είπε τίποτα. Θα τον χαρακτήριζα "ελαιοχρωματιστή" και όχι ζωγράφο. Μάλλον εκμεταλλευόμενος την πρότερη φήμη του και γνωρίζοντας ότι θα "πουλήσει" έτσι και αλλιώς έφτιαχνε πίνακες στο πόδι. Ο ίδιος που ήταν στην έκθεση υποστήριξε ότι τα κάνει γρήγορα για να βλέπει γρήγορο αποτέλεσμα. Δεν τον πίστεψα. Έκανα και μία βόλτα και στις άλλες δύο εκθέσεις, το "Χρατς" με τα χάρτινα ρούχα το οποίο με άφησε αδιάφορο και την έκθεση του αρχιτέκτονα Τομπάζη την οποία δεν μπόρεσα να κατανοήσω. http://www.benaki.gr/


Το βράδυ πλησίαζε και ένιωθα να με κυριεύει η μελαγχολία της εβδομάδας που έρχεται. Πρότεινα ένα θέατρο. Μία μελαγχολική παράσταση ήταν ότι έπρεπε. Θέατρο Αττις να δω την παράσταση του Τερζοπουλου Φαλλιμέντο. Εξαιρετική σκηνοθεσία, χορογραφία, ερμηνείες. Σίγουρα από τις καλύτερες παραστάσεις τις χρονιάς.

Και ένα μελαγχολικό συναίσθημα να με καταπνίγει. Η Δευτέρα έρχεται.

Σχόλια

Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Υπάρχουν φορές που σε όλους συμβαίνει το ίδιο. Η οποιασδήποτε μορφής μελαγχολία είναι ανθρώπινο συναίσθημα. Και σαν αυτό, θα πρέπει να το χαιρόμαστε.

Ευχαριστώ και για το link.
grhomeboy

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τι είναι Προσήνεια

Τα άτομα που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία χαρακτηρίζονται κυρίως από την αγάπη και το ενδιαφέρον που δείχνουν στον συνάνθρωπο τους. Δείχνουν μεγάλη ευαισθησία απέναντι στον ανθρώπινο πόνο και πάντοτε δείχνουν μεγάλη θέληση για συνεργασία με τους γύρω τους. Εμπιστεύονται εύκολα τους άλλους ενώ πολύ σπάνια κάνουν κακή κριτική για άτομα που γνωρίζουν. Είναι άτομα που προσπαθούν και αποφεύγουν τις συγκρούσεις ενώ όταν έχουν διαφορές με άλλους προσπαθούν να βρουν μια συμβιβαστική λύση. Συνήθως Δεν τους αρέσει να μιλούν πολύ για τον εαυτό τους καθώς πιστεύουν ότι οι ίδιες τους οι πράξεις είναι αυτές που αναδεικνύουν την προσωπικότητα τους.

Φεουδαρχία, μια μεσαιωνική νοοτροπία

Εισαγωγή Ο J. Le Goff στο κείμενο του για την «Ιστορία των νοοτροπιών» αναρωτιέται: «Η φεουδαρχία, πάλι, τι είναι; Ένα σύνολο θεσμών, ένας τρόπος παραγωγής, ένα κοινωνικό σύστημα, ένας τύπος στρατιωτικής οργάνωσης; [1] » Ο Κ. Ράπτης αναφέρει ότι «ο όρος φεουδαλισμός χρησιμοποιήθηκε μεταγενέστερα και όχι από τους Ευρωπαίους του Μεσαίωνα για να δηλώσει ένα σύστημα σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων σε προσωπική βάση [2] ». Ο δε D. Nicholas [3] εκφράζει την άποψη ότι η φεουδαρχία δεν μπορεί να οριστεί ως «σύστημα». Αντίθετα προτιμά χρησιμοποιήσει τον όρο «φεουδαρχικές σχέσεις» ή «φεουδαρχικός δεσμός» ως πλαίσιο ρύθμισης των ανθρωπίνων σχέσεων όπου βασικό χαρακτηριστικό αποτελεί η υποτέλεια, «ο προσωπικός δεσμός ενός υποτελούς με έναν άρχοντα [4] ». Νοοτροπία τι είναι; Σύμφωνα με την λεξικογραφική ανάλυση στο κείμενο του J. Le Goff η νοοτροπία «δηλώνει το συλλογικό χρωματισμό του ψυχισμού, τον ιδιαίτερο τρόπο που νιώθει και σκέφτεται ένας λαός, μία ορισμένη ομάδα ανθρώπων [5] ». Σκοπός αυτή

Η σύγχρονη εποχή σύμφωνα με τους Bauman και Giddens

1. Εισαγωγή. Η νεωτερικότητα και η ύστερη νεωτερικότητα (ή κατά άλλους μετανεωτερικότητα ) αποτελούν δύο όρους στην κοινωνιολογική επιστήμη για τους οποίους καταναλώθηκε σημαντική πνευματική εργασία για τον προσδιορισμός τους. Αν θέλαμε να προσδιορίσουμε χρονικά τις δύο περιόδους θα τοποθετούσαμε την νεωτερικότητα από τον 15ο αιώνα έως και το 1945 με δομικά στοιχεία τον Διαφωτισμός, της πολιτικές επαναστάσεις, την βιομηχανική επανάσταση, την επιστημονική επανάσταση και το καπιταλιστικό σύστημα. Η ύστερη νεωτερικότητα αρχίζει από το 1945 και μετά με κύρια στοιχεία την κοινωνία της αφθονίας, την παγκοσμιοποίηση, την ανάπτυξη των μέσων μαζικής επικοινωνίας, την αλλαγή των χωρικών και χρονικών συντεταγμένων, τις συναλλαγές, την κινητικότητα του κεφαλαίου. Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης εργασίας θα αναφερθούμε στον τρόπο με τον οποίο ερμήνευσαν οι κοινωνιολόγοι Zygmunt Bauman (κεφάλαιο 2) και Anthony Giddens τις δύο αυτές περιόδους (κεφάλαιο 3). 2. Οι θέσεις του Bauman για την νεωτε