Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Παπανδρέου vs Βενιζέλος: Μία ιστορικο-σουρεαλιστική διαδρομή

Βρίσκω εξαιρετικά ενδιαφέρουσα την πολιτική σύγκρουση του κ. Ευάγγελου Βενιζέλου με τον κ. Γεώργιο Παπανδρέου. Ορμώμενος δε από την ονοματολογία θα προσπαθήσω να κάνω μία σύντομη ιστορική αναδρομή, λίγο σουρεαλιστική αλλά σίγουρα πραγματιστική συσχετίζοντας ονόματα, συγγένειες αλλά και γεγονότα.
Η πρώτη σύγκρουση.
Εκλογές 1958. Μεγάλη νίκη για την ΕΡΕ του Σερραίου Κωνσταντίνου Καραμανλή (επονομαζόμενου και ως "Εθνάρχη") απέναντι στο Κόμμα των Φιλελευθέρων στο οποίο συν-αρχηγεύουν την περίοδο εκείνη ο Πατρινός Γεώργιος Παπανδρέου (ο επονομαζόμενος ως "Γέρος της Δημοκρατίας") και ο Κρητικός Σοφοκλής Βενιζέλος (υιός του Ελευθέριου Βενιζέλου, επίσης «Εθνάρχη»). Όμως η ήττα ήταν οδυνηρή για το "φθαρμένο" από τα χρόνια και τις κόντρες κόμμα των Φιλελευθέρων. Δεν έχασε απλά, αλλά βγήκε τρίτο κόμμα, με δεύτερο στο κόμμα της "Νόμιμης Αριστεράς" (το ΚΚΕ ήταν παράνομο τότε), την ΕΔΑ (σαν να λέμε ο σημερινός ΣΥΡΙΖΑ). Οι ψήφοι του κέντρου πήγαν στα Αριστερά τότε, σε μεγαλύτερο βαθμό από ότι σήμερα, μάλλον ως ψήφος διαμαρτυρίας, γεγονός πού έφερε την κόντρα, την γκρίνια και τις αλληλοκατηγορίες ανάμεσα στους δύο ηγέτες. Το κόμμα των Φιλελευθέρων διασπάται σε δύο κόμματα, το Φιλελεύθερο Δημοκρατικό Κόμμα του Γ. Παπανδρέου και το κόμμα των Φιλελευθέρων του Σ. Βενιζέλου στο οποίο αναδεικνύεται ως διάδοχος του ο ανιψιός του κ. Κωνσταντίνος Μητσοτάκης (ο παππούς του είχε παντρευτεί την αδελφή του Ελευθέριου Βενιζέλου). Το ποιος βγαίνει νικητής στην πρώτη κόντρα Παπανδρεικών - Βενιζελικών γίνεται γνωστό με την δημιουργία της Ένωσης Κέντρου. Ο Γ. Παπανδρέου με την Ένωση Κέντρου γίνεται ο αρχηγός του Κέντρου και ακολούθως πρωθυπουργός της χώρας, ενώ ο Σοφοκλής Βενιζέλος ηττημένος αποδέχεται την συνεργασία αλλά και την πολιτική «συνταξιοδότηση» του αφήνοντας κληρονομιά στην Ένωση τον ανιψιό του Κ. Μητσοτάκη, που γίνεται και υπουργός.
Παπανδρεικοί 1 - Βενιζελικοί 0.
Η μεγάλη σύγκρουση Παπανδρεικών- Βενιζελικών.
Η Ένωση κέντρου αποτέλεσε το εφαλτήριο μίας σύγκρουσης Παπανδρεικών - Βενιζελικών για τα επόμενα 30 χρόνια ιδωμένη στα πρόσωπα των Ανδρέα Παπανδρέου (υιού του Γεωργίου Παπανδρέου, γνωστού και ως "ο Ανδρέας") καθηγητή οικονομολόγου ορμώμενου εξ Αμερικής και του κ. Κωνσταντίνου Μητσοτάκη. Ο κ. Κωνσταντίνος Μητσοτάκης μετά την ουσιαστική αποστρατεία του Σοφοκλή Βενιζέλου θεωρούσε τον εαυτό του τον εν δυνάμει κληρονόμο της Φιλελεύθερης παράταξης και κατά συνεπεία του πολιτικού Κέντρου και δεν μπορούσε να αποδεχθεί την "σφήνα" του Ανδρέα Παπανδρέου ως διαδόχου του πατέρα του. Η σύγκρουση υπήρξε αναπόφευκτη, που οδήγησε στην πολιτική κρίση του 1965 γνωστής και ως "η Αποστασία". Μάλλον μία Βενιζελική νίκη αν αναλογιστούμε ότι ο κ. Μητσοτάκης έγινε ακολούθως υπουργός στην Κυβέρνηση.
Παπανδρεικοί 1 - Βενιζελικοί 1.
Τα χρόνια περάσανε και το 1977 έχουμε τους ίδιους πρωταγωνιστές Παρά το γεγονός ότι η Νέα Δημοκρατία κερδίζει στις εκλογές, στην κόντρα Παπανδρεικών – Βενιζελικών κερδίζει ο Ανδρέας Παπανδρέου. Το νεο-δημιουργηθέν ΠΑΣΟΚ κερδίζει περισσότερες έδρες από τον Κ. Μητσοτάκη ο οποίος με το κόμμα των Νεο - Φιλελευθέρων βγάζει δύο έδρες (τη δική του και του γαμβρού του Παύλου Μπακογιάννη - "οικογενειακό” κόμμα δηλαδή). Νίκη Παπανδρεικη. Παπανδρεικοί 2 - Βενιζελικοί 1.
Όμως ο Κ. Μητσοτάκης βλέποντας ότι ως "Φιλελεύθερος" δεν έχει μέλλον αμέσως μετά τις εκλογές συνεργάζεται με τον Κ. Καραμανλή - "Εθνάρχη" στην Νέα Δημοκρατία και γίνεται υπουργός. Βενιζελική Νίκη.
Παπανδρεικοί 2 - Βενιζελικοί 2.
Το 1985 στις εκλογές ο Κ. Μητσοτάκης είναι αρχηγός στην Νέα Δημοκρατία αλλά στις εκλογές ηττάται από τον Α. Παπανδρέου. Παπανδρεική νίκη.
Παπανδρεικοί 3 - Βενιζελικοί 2.
Ιστορική Παρεμβολή ν. 1: Εμφανίζεται στο ΠΑΣΟΚ ως πολιτικός ο υιός Παπανδρέου, ο Γιώργος Παπανδρέου ο νεώτερος.
Τα χρόνια 1989-1990 είχαμε 3 εκλογικές νίκες του Κ. Μητσοτάκη απέναντι στον Α. Παπανδρέου. Τις συνοψίζω σε μία καθότι η περίοδος δεν ήταν και πολύ «καθαρή». Βενιζελική Νίκη. Παπανδρεικοί 3 - Βενιζελικοί 3.
Ιστορική Παρεμβολή ν. 2:Εμφανίζεται την περίοδο αυτή στο ΠΑΣΟΚ ένας άλλος φίλιος για την ώρα για τους Παπανδρέου Βενιζέλος, ο Ευάγγελος Βενιζέλος καθηγητής νομικής ορμώμενος εκ Θεσσαλονίκης ως σύμβουλος του Ανδρέα Παπανδρέου. Δεν φαίνεται να έχει κάποια συγγένεια με τους Κρήτες Βενιζέλους.
Το 1993 ο Ανδρέας Παπανδρέου κερδίζει τον Κ. Μητσοτάκη και τον "συνταξιοδοτεί". Παπανδρεική Νίκη. Παπανδρεικοί 4 - Βενιζελικοί 3
Το σήμερα
2007. Γιώργος Παπανδρέου, ο νεώτερος (γνωστός ως "Γιωργάκης") εναντίον του Ευάγγελου Βενιζέλου (γνωστού ως "Benny") συγκρούονται στα εσωκομματικά πλαίσια του ΠΑΣΟΚ για την ηγεσία στον χώρο του κέντρου όπως ακριβώς το 1958 οι συν-επώνυμοι τους. Ιστορία επαναλαμβάνεται αλλά πιο θα είναι άραγε το αποτέλεσμα; Είδομεν.

Πηγές:
Ραφαηλίδης Βασίλης, Ιστορία (κωμικοτραγική) του Νεο-Ελληνικού έθνους, Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου, 1993 Αθήνα.
Ιστοχώροι:ίδρυμα Κωνσταντίνου Μητσοτάκη: http://www.ikm.gr/
Ίδρυμα Ανδρέα Παπανδρέου: http://www.agp.gr/
Ιστοχώρος Γιώργου Παπανδρέου: http://www.papandreou.gr/
Ιστοχώρος Ευάγγελου Βενιζέλου: http://evenizelos.blogspot.com/

Σχόλια

Ο χρήστης ΠΡΕΖΑ TV είπε…
Δυστυχως η ιστορια επαναλαμβανεται με διαφορετικους ομως πρωταγωνιστες...
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Quiz για χοντρά γέλια και όχι μόνο για Πασόκους:


Ο Λαλιώτης τι σχέση έχει με τον Λαμπράκη;
1. Του κουβαλάει τις βαλίτσες.
2. Είναι φίλοι από χρόνια.
3. Ο ένας λέει και ο άλλος επαναλαμβάνει.
4. Δεν μπορώ να αποκαλύψω την ιδιαίτερη σχέση τους.


Ο Γ.Παπανδρέου θα επανεκλεγεί Πρόεδρος του Πασόκ;
1. Ναι, θα κάνει περίπατο αν σκοτώσει τον χοντρό.
2. Ναι, τα ψηφοδέλτια βρίσκονται ήδη μέσα στην κάλπη.
3. Όχι, θα τον λιώσει ο χοντρός πέφτοντας πάνω του.
4. Εύκολα, το μαγαζί είναι δικό του.


Ο Ε.Βενιζέλος θα καταφέρει να αρπάξει την καρέκλα του Γιωργάκη;
1. Ναι, θα την βουτήξει ο Νεονάκης και θα του την δώσει.
2. Ναι, αφού πρώτα τον ισοπεδώσει με την κοιλιά του.
3. Όχι, ο Γιωργάκης έχει αλυσοδεθεί πάνω της.
4. Όχι, την έχει κρύψει η Μάργκαρετ στο Καστρί.


Μετρήστε ελεύθερα την μαλακία που δέρνει το Πασόκ:
1. Είναι αδύνατον να μετρηθεί κάτι απροσμέτρητο.
2. Για να μετρήσω τέτοια μαλακία πρέπει να είμαι και εγώ μαλάκας, άστο.
3. Για ποιά μαλακία μιλάς, δεν υπάρχει (Πασόκ).
4. Δεν είναι μαλακία, είναι δώρο θεού.


Ο Βενιζέλος είναι γεννημένος για πρωθυπουργός;
1. Έτσι του είπαν οι νταβατζήδες και το πίστεψε.
2. Έτσι είπε στους νταβατζήδες και αυτοί τον πίστεψαν.
3. Όχι, μόνο για λατζέρης.
4. Φυσικά, αφού λέγεται Βενιζέλος.


Ο Γιώργος θα καταφέρει να γίνει ποτέ πρωθυπουργός;
1. Ναι, αν πέσει ατομική βόμβα στο Μαξίμου.
2. Ναι, του το'πε και η μαμά του.
3. Φυσικά, αν πάθουμε όλοι παράκρουση.
4. Εννοείται, είναι γιος του Ανδρέα.


Τι θα κάνετε στις εσωπασοκικές εκλογές της 11ης Νοεμβρίου;
1. Θα φύγω απ' την Ελλάδα.
2. Θα αυτοκτονήσω.
3. Θα ψηφίσω Πάγκαλο.
4. Θα γίνω ΝΔ


Πότε θα ξαναγίνει το Πασόκ κυβέρνηση;
1. Σε 22 χρόνια.
2. Σε 30 χρόνια.
3. Ποιό Πασόκ απ' τα δύο;
4. Ποτέ, θα διαλυθεί.


Τι ψηφίσατε στις βουλευτικές εκλογές της 16ης Σεπτεμβρίου 2007;
1. ΝΔ γιατί είμαι εκ γενετής καθυστερημένος.
2. Πασόκ γιατί δεν πήγα ούτε Νηπιαγωγείο.
3. Σύριζα γιατί μου αρέσουν οι "ιδιαιτερότητες".
4. Ήθελα να ρίξω ΚΚΕ, αλλά κατά λάθος ψήφισα ΛΑΟΣ, δεν είναι τα ίδια σκατά έτσι και αλλιώς;


ΜΠΟΡΕΙΣ ΚΑΙ ΕΣΥ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΑΣΧΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΤΟΥΡΗΘΕΙΣ ΣΤΑ ΓΕΛΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΑ

ΦΤΙΑΞΕ ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΕΤΟΙΑ QUIZ ΚΑΙ ΑΝΑΡΤΗΣΕ ΤΑ ΠΑΝΤΟΥ

ΤΟ ΓΕΛΙΟ ΜΑΚΡΑΙΝΕΙ ΤΗΝ ΖΩΗ
ΔΕΝ ΘΑ ΜΑΣ ΤΡΕΛΑΝΟΥΝ ΟΙ ΑΝΕΡΑΣΤΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΑΝΤΗΔΕΣ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΑΛΛΑ ΕΜΕΙΣ ΑΥΤΟΥΣ

ΕΜΠΡΟΣ ΦΤΙΑΞΤΕ QUIZ ΚΑΙ ΣΤΕΙΛΤΕ ΤΑ

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Φεουδαρχία, μια μεσαιωνική νοοτροπία

ΕισαγωγήΟ J. Le Goff στο κείμενο του για την «Ιστορία των νοοτροπιών» αναρωτιέται: «Η φεουδαρχία, πάλι, τι είναι; Ένα σύνολο θεσμών, ένας τρόπος παραγωγής, ένα κοινωνικό σύστημα, ένας τύπος στρατιωτικής οργάνωσης;[1]» Ο Κ. Ράπτης αναφέρει ότι «ο όρος φεουδαλισμός χρησιμοποιήθηκε μεταγενέστερα και όχι από τους Ευρωπαίους του Μεσαίωνα για να δηλώσει ένα σύστημα σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων σε προσωπική βάση[2]». Ο δε D. Nicholas[3] εκφράζει την άποψη ότι η φεουδαρχία δεν μπορεί να οριστεί ως «σύστημα». Αντίθετα προτιμά χρησιμοποιήσει τον όρο «φεουδαρχικές σχέσεις» ή «φεουδαρχικός δεσμός» ως πλαίσιο ρύθμισης των ανθρωπίνων σχέσεων όπου βασικό χαρακτηριστικό αποτελεί η υποτέλεια, «ο προσωπικός δεσμός ενός υποτελούς με έναν άρχοντα[4]». Νοοτροπία τι είναι; Σύμφωνα με την λεξικογραφική ανάλυση στο κείμενο του J. Le Goff η νοοτροπία «δηλώνει το συλλογικό χρωματισμό του ψυχισμού, τον ιδιαίτερο τρόπο που νιώθει και σκέφτεται ένας λαός, μία ορισμένη ομάδα ανθρώπων[5]».Σκοπός αυτής της εργασίας ε…

ΜΚΟ και κοινωνικές συγκρούσεις

ΕισαγωγήΜία από τις πλέον διαδεδομένες έννοιες στη σύγχρονη πολιτική, οικονομική και κοινωνική ζωή μαζί με αυτήν της «παγκοσμιοποίηση» είναι η έννοια της «Κοινωνίας των Πολιτών» (εφεξής στο κείμενο ΚΠ). Αν και η έννοια της ΚΠ αναφέρεται στις κοινωνικές επιστήμές από παλιά, ωστόσο την τελευταία δεκαετία έχει ξαναβρεθεί στο επίκεντρο του πολιτικού και επιστημονικού ενδιαφέροντος και ο λόγος είναι οι αλλαγές στη σύγχρονη κοινωνία.Σύμφωνα με τον κοινωνιολόγο καθηγήτη Βούλγαρη, η κοινωνία των πολιτών θεωρείται αντίβαρο απέναντι στην φθορά, την απο-ηθικοποίηση, την αποξένωση και τη χαλάρωση της κοινωνικής συνοχής στα δημοκρατικά καθεστώτα της ύστερης νεωτερικότητας και των παγκοσμιοποιημένων κοινωνιών.Η δεύτερη έννοια που θα μας απασχολήσει είναι αυτή της κοινωνικής σύγκρουσης και στα πλαίσια της συγκεκριμένης εργασίας θα προσπαθήσουμε να δείξουμε τον βαθμό σύνδεσης της ΚΠ με τις κοινωνικές συγκρούσεις.Η δομή της εργασίας είναι η ακόλουθη. Στο δεύτερο κεφάλαιο θα παρουσιαστούν οι έννοιες το…

Εμπειριστές και Ορθολογιστές τον 17ο αιώνα

Εισαγωγή

«Από την στιγμή που αμφισβητείς, σκέπτεσαι.
Και αν σκέπτεσαι θα πει πως υπάρχεις»
Καρτέσιος

Κατά τον 17ο αιώνα μεταβάλλονται οι σκοποί και τα ενδιαφέροντα της φιλοσοφίας και συνάδουν με την επικράτηση της νέας επιστήμης. Οι κατακτήσεις της πειραματικής μεθόδου οδήγησαν την επιστήμη στο να αποτελέσει την κύρια δύναμη για την πρόοδο της κοινωνίας. Η φιλοσοφία πλέον ακολουθεί σε δευτερεύον ρόλο και διαμορφώνεται μία νέα σχέση μεταξύ των δύο αυτών διανοητικών κόσμων.
Η επιστήμη αποβάλει την εξάρτηση της από την μεταφυσική τέμνοντας τους δεσμούς της με την φιλοσοφία, συνάπτοντας νέες σχέσεις μαζί της και εξαναγκάζοντας την να την ακολουθεί μετατρεπόμενη σε «θεραπαινίδα της[1]». Η φιλοσοφία μετασχηματίζεται πλέον σε επιστημολογία και «προσπαθεί να περιγράψει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το ανθρώπινο λογικό[2]», έχοντας απολέσει τον μεταφυσικό της λόγο, χάνοντας και το δικαίωμα να καθορίζει την νομοτέλεια του φυσικού γίγνεσθαι.
Στα πλαίσια αυτής της εργασίας θα παρουσιαστεί ο τρόπος …